הצייד עשיו (שיעור מתאריך 29.11.2024)
- - - לא מוגה! - - -
נציבי יום גד בן מבלו חזרה בתשובה שלמה עם כל המשפחה יזכה להיות במחיצת שומרי תורה ומצוות יעלה בתורה ויזכה ללכת בדרך הישר השם ישמור עליו מקור ע בנימין בן שלמה חזרה בתשובה שלמה בריאות הנפש והגוף דניאל בן אסתר יזכו הוא וראייתו לבריאות אושר שלום בית נחת בן הילדים אלירז בן מוריס מסכן לזיווג הגון ם פזק שקן יצליח כמה שיותר בעזרת השם יתברך שיהיה גם לעלו משמות אלו שאין מי שיאמר עליהם קדיש יפהר בת לפינה בן פנטה זרע של קימה מהרה אמן
הציד עשו
בשעה שיצחק אבינו רצה לברך את בנו עשו ביקש בקשה אחת קודם עשה לי מטעמים כאשר אהבתי תמוה אדם קדוש כיצחק אבינו מחפש דברים מגושמים מהנאת גופו ביתר על כן בשעה שבא רוצה לברך את בנו ברכות שמימיות שכולן רוחניות עכשיו הוא מחפש דבר גשמי ביותר לא תוכן לא ולא מוסיף הרמבן להקשות בכל הדורות היו צדיקים רבים שלא רצו להנות מן העולם הזה ובני המשפחה ניסו בדרכים שונות ץ את הצדיקים הללו לאכול בין ימותו ברעו אז איך יכול להיות שיצחק אבינו קדוש עליון מחפש מטעמים למה הוא ביקש כדי לברך ברכה אמיתית וראויה צריך שנפשו תהיה קשורה בנפשו ולכן עשו שהיה איש צעד ביקש יצחק אבינו שיביא לו מאומנות מה שהוא מתעסק בו תדיר ובכך יקשרו נפשותיהם ויוכל לברכו בלב שלם ובנפש חפצה כעין זה למדנו שאם רוצים המצרים של דלא תרכב התבואה אומר המהרל מפראג ביקש מהמהם יוסף הצדיק לימול מה פתאום הם צריכים לימול מה זה קשור לתבועה צריך להתקשר לצדיק להיות מחובר לצדיק ואז אתה זוכה מה שיש לצדיק אתה רוצה ברכת הצדיק צריך להיות מקושר אליו להיות שיוסף הצדיק הוא מידת היסוד שמירת הברית אז הם צריכים גם כן אם אתם רוצים ולהשתתף להיות בדיוק באותו עניין ואז נפשו כביכול קשורה בנפשו עוד מוסיף הרמבן אף על פי שמאכלס מחה שמחה מביאה לרוח הקודש אז בעצם המאכל נועד לשמח כי המברך צריך לשמו ח בשעה שהוא מברך מתוך שמחה אז שורה רוח הקודש צריך לדעת מה לכבל בברכות אז אם יש סיעתא דשמיא מן השמיים אז מן השמיים מוציאים את הדברים כמו שצריך אז צריך שמחה לכן עושים סעודות מצווה לכן יש עונק שבס שמחה עכשיו נתבונן במעלת יצחק אבינו גבוה מעל גבוה כתוב בספר מלכים בעת חולי מנגן והיה כנגן המנגן ותהי עליו יד אדוני הנבי אלישה בשעה שייצאו יהורם מלך ישראל ושפת מלך יהודה למלחמה וחששו מהפסד הלכו להתייעץ עם אלישע הנבי הגמרא בפסחים סו אלישע היה בכעס למה כי המלך יהורם בן אחו היה רשע בן רשע והוא לא הביט בו כלל ולא היה מדבר עמו אלמלא י השפת המלך שבא עמו ומאחר שבא לכלל כעס נסתלקה ממנו הנבואה לא היה דרך לחזיר אותה רק על ידי הבאת מנגן שינגן לפניו ואז יוכל לשמוח ותחזור אליו רוח הקוד הגמרא בשבת ל אין שכינה שורה לא מתוך עצבות לא מתוך שצחוק אלא רק מתוך שמחה של מצווה לכן מבאר רשי אלישה רצה שיביאו מנגן שתשרה עליו שמחה של מצווה וכך תשרה עליו השכינה ביערות דבש חלק א יג אפילו בבית המקדש היה צורך בניגונים ובשירת לביים כדי לבוא לרוח הקודש שנאמר ז וחדוה במקומו אין אפשרות להשיג רוח הקודש ללא שמחה וכידוע הכל הנגינה גבוה מעל גבוה בעולמות העליונים אפשר על ידי נגינה לחיות מתים למה באמת הכל הנגינה מחיה מתים הגאון מבינ דמה לפאט השולחן אומר שבנגיעה גנוזים רוב סודות התורה מהרל בשבת ל אומר כייצד נעשה דבר על ידי שירה הנפש משתלמת בכל מיני שלמויות ורק כך יכולה לשלות שכינה סנהדרין צד ה חכמים זכרונם לברכה אומרים מיליונים מיליונים חיילים של נחרים מתו ששמעו את שירת המלאכים וחיות הקודש רואים שהנגן מחיה ויכול גם להמית נתנו דרשה כשיצאנו נגד הזמרים הפסולים והמנגינות הפסולות שלהם שנעשו מחקרים שהאם שרים רוק כן אז זה גורם לטירוף ועשו נישואים מדעיים והכניסו חוץ מכבודכם עכברים בתוך אקווריום והשמיעו להם רוב כבד והם התחילו להרוג אחד את השני כמו אלה ששוברים את הגיטרות שישמיעו להם שירים של מוצר אז תשמיעו שירים של מוצר לעלים עלים פרחים אז הם התפתחו יפה לא הייתה שום בעיה משהו משהו ישמעו פרחים דומים רוק הם הלכו ונבל ומתו מוזיקה פועלת אתה שומע מוזיקה פתאום הרגל שלך זזה ככה ככה ככה אפשר או להרוג או לפייס בקיצור יונה בן אמיתיי הנביא נזקק לשמחה מתוך שירה חל הנגינה כדי שתחול עליו רוח הקודש ירקות שמעוני יונה תקן בשעה שעלה לרגל לבית המקדש השתתף בשמחת בית השאובה שרטה עליו רוח הקודש נתנבא גם דוד מלכנו נזקק לכינור להגיע לאכל הנגינה כתוב בפסחים כיז שחלק ממזמור התהילים נאמר בהם מור לדוד חלק אחר נאמר לדוד מזמור שדוד היה שרוי בשמחה ושורה עליו שכינה או שהוא מתנבא וא אומר את הפרק התהילים לדוד מזמור אולם בעת שהיה שרוי בצער דאגה הוא צריך קודם להגיע להיכל של המגינה הוא קודם כל צריך להגיע למזמור ורק אחר כך שורה עליו רוח הקודש לכן נאמר מזמור לדוד מדהים אז רואים כדי להשרות רוח הקודש גם דוד מלכנו גם אלישע הנביא גם יונה הנביא השתמשו בהיכל הנגינה והנה אם כך עולה שאלה למה ביקש יצחק מעשו מאכל גשמי כדי שתשרה עליו שכינה למה לא ביקש ממנו נגינה רוחנית שתשרה עליו השכינה אלא מוכיח רבנו בחיה שזה סימן מובהק שהגדולה של יצחק אבינו מעל ומעבר לכל הנביאים האחרים יצחק אבינו על ידי מאכל גשמי יכול היה לעורר את כוחות ה פש להגיע לרוח הקודש ובאמת כמה פעמים הוא מזכיר את עניין הנפש אומר לו שיכין לו מאכל ומה אומר בעבור תברכך נפשי כי לא תענוג גשמי ביקש אלא עניין נפשי בעבור תברכני נפשך עשו היה איש יודע ציד גשמי אז ברך אותו יצחק בברכות גשמיות מטל השמיים ומשמני הארץ וכך תמחו לברכה על עשו שעוסק בעניינים אלה למה הסתירו מן השמיים את רשעתו של עשו למה מנע השם ממנו לגלות את האמת לאמיתה שהבן שלו רשע רשע מבאר החתם סופר ביאור נפלא אם יצחק היה יודע שבנו רשע לא היה שמח אפילו יום אחד מימי חייו אז איך שך שתשרה עליו שכינה לכן מוכרח שיסתירו ממנו את העניין הרי אברהם הקדימו את מיתתו בחמש שנים בשביל שלא יראה ש עשיו יצא ל תרבות רעה הקדימו את מיתתו אז כל שכן שמונעים מיצחק לדעת את הדבר הזה כדי שלא יפסיד את השראת השכינה ויאמן יספה טוב בשעה שיצחק מבקש שיכין לו מטעמים אומר לו סנה כליך תליך בקשתך בצה השדה צוד לי ציד הרבה פליאות יש כאן יצחק אבינו צריך ללמד את עשו כיצד לצו עשו לא יודע שצריך קשת וחרב הרי הוא איש יודע הציד היה מספיק לומר לו הב לי מטעמים בצו דלי ציד מפרש רשי מ הפקר לא מן הגזל אני רוצה שאתה תצוד תצוד מן ההפקר ולא תביא לי מוכן גזול שמישהו אחר לקח צד וזה ואתה תביא מעצו צוד אני צ שים לב וכן אמרו במדרש רבא סיג יצחק אבינו אוכל מצדו של עשו משעה שהוא היה בן 13 הוא כבר החל להרשיע כי הם גדלו שניהם יעקב ועשו עד גיל 13 אותו דבר נראו אותו דבר וזה הלך לדרך הטובה וזה לדרך הר עד מעמד הבכורה הוא היה בן 63 אז 50 שנה תמימות רק עכשיו הוא מעורר אותו ואומר לו שלא יקח מן הגזל למה התעורר דווקא עכשיו להגיד שלא ק מג 50 שנה הוצ צי הוא אומר לו סנה אומר רשי מה זה סנה לשון השחזה זאת אומרת המדרש אומר ציוה יצחק אבינו את עשו שהשחית הסכין הטב ששחט כרא בהיט ולא יאכיל אותו חלילה טריפה מפרש הראש בדעת זקנים ומעלה תורים שהתורה נכתבה בתורה נכתבה מילה ציד עם האות ה שזה כמו צדה אבל קוראים ציד בשביל מה הה המיותרת היא בא לרמז על חמישה דברים הפוסלים את השחיטה שזה הלכה למשה מסיני שהיה דרסה חלדה הגרמה ועיקור אלה חמשת הכללים המכילים את כל הלכות שחיטה והפסוק הוסיף ה מרמז שיצחק לימד את עשו את כל הלקות שחיטה והפליה זו קת לשמיים מקשה החתם סופר בשוט יורד דעה סימן טו למה היה צריך ללמד אותו לקות שחיטה הרי הוא אוכל מצדו כבר 50 שנה עוד שאלה במסכת חולין בדף ה מבואר ששחתה מומר פסולה ם כן כיצד ניתן לעלות על הדעת ש50 שנה אכל יצחק משחיטה של עשו ומה זה קשת מה תועה לקשת אם הוא צד על ידי קשת הבהמה תהייה טריפה אב שמה צריך קשת וואי וואי וואי שאלת השאלות במדרש רבה סג יג בפרקי דרבי אליעזר כד מבואר שהיו לעשו בגדים מיוחדים שלבש כל החיות היו מתקבצות סביבו נכנעות הוא לא היה צריך לרדוף לי ש לובש את הבגדים האלה בגדי החמודות שזה מהאדם הראשון התנשלות יש עזה סיפור ארוך הוא היה למש היה תמונות כאילו של כל ה בעלי חיים והם היו רואים אותו ככה עם זה היו כולם מתקרבים אליו ונכנעים ואז מי שה רוצה הוא לוקח שלום למה הוא לא בא עם זה אז קודם כל מאיפה היו ל את הבגדים הבגדים הגיעו עד נמרוד עשו יצא למלחמה נגדו ויעקב אבינו ייעץ לו שיגיד לנמרוד זה לא גבורה שאתה נלחם עמי כשאתה לובש את הבגדים הללו בוא נראה אותך בלי זה למרות שמע לו ועשה טעות ולכן ניצח אותו עשו והרג אותו מתי היה הקרב ביום הפטירה של אברהם אבינו מה עושה יעקב באותה שעה מאכל הבנים נזיד עדשים חוזר עשה מן השדה עייף מניצחון ואמר אל עתני נה מן האדום האדום הזה וכך התגלגלו הדברים עד שמכר את הבכורה ליעקב אמרו במדרש הבגדים המיוחדים הללו קיבל אותם אדם הראשון מהשם יתברך אחרי שהוא אכל מעץ הדעת וגורש מגן עדן נאמר ויעש אדוני אלוהים לאדם ולאשתו כותנות עור וילבישם המעלה של הבגדים האלה היייתה כה גדולה שלובש אותם שולט בבריאה ובחיי השדה זה גם שמר עליו והבגדים האלה נאמר עליהם בגדי עשו החמודות שנתנה רבקה ליעקב שנכנס להתברך אצל אבב יצחק עכשיו פלא גדול למה לא נטן לעשו את הבגדים הללו באותו יום כשהוא יוצא לצוד באותו יום הוא היה זקוק נעשות לבגדים הללו שהרי אמרו שכל אותו יום היה עשו צד צבעים קושר אותם שהיה פונה לדרכו לצו צביא נוסף היה במלאך הוא מתיר את הראשון וכל זה לעקב אותו בשביל שיספיק יעקב להיכנס ולהתברך אצל יצחק למה הוא לא נטל את ד כדי לצוד ואז בקלות היו מתאספים אליו לוקח מה שהוא רוצה וחוזר הביתה צ'יק צ'ק במרזוגה רבל ס טז מוסיף נדבך עשו לא נטל עמו את בגדי עשו החמודות כיוון שאביו ציוה אותו בפירוש סנה תליך וקשת אבי מצבע עליו לצו בסכין ובקשת לא על ידי הבגדים אז לא נותרה לו ברירה אלא להשאיר את הבגדים בבית ולמה למה מקפיד יצחק שהוא יעשה זאת בסכין ובקשת למה לא על ידי הבגדים על פי דברי המושב זקנים שמקשה קושייה נוספת מאחר שיצחק שלח את עשו לצוד בליל הסדר שהוא יום טוב של פסח יש לתמוה איך הוא מצווה אותו דבר כזה הלא עסו לצות ביום טוב כך מבואר במשנה במסכת בצא כג מתבאר מדבריו חידוש גדול לא רק שמעמד הברכות היה בלילה סדר אלא כל הציד של עשו וכל בישת הבגדים שלבש יעקב וכל הבישול של רבקה היה בליל הסדר הכל היה בליל הסדר דבר מפורש בילקו שבעוני רמז קיד כל המעשה הזה היה בליל הסדר בשעה שעשו יצא לצוד עד שנתן יעקב את הברכות וכך נאמר במפורש בפרקי דרבי אליעזר לב הגיע ליל פסח קרא יצחק לעשו ואמר לו הלילה הזה כל העולם אומר הלל באוצרות תללים נפתחים בזה עשה לי מטעמים בלילה הזה כדי שעבר חקה מבאר הרדל שבכל כל העולמות העליונים אומרים הלל ומכיוון שבלילה הנשגב הזה נפתחים אוצרות תללים לכן ברך יצחק וייתן לך אלוהים מטל השמיים וכיוון שהיה זה בליל הסדר עשתה רבקה שני גדיי עיזים קורבן פסח וקורבן חגיגה ונתנה אותם ליעקב על מנת יביא לאביו שיברכו מוסיף ני יעקב שבלילה הזה עתידים בניו להגאל ולומר שירה אז נתברך יעקב אבינו 10 ברכות כנגד עשרה מאמרות שנברא העולם יצא מאותר כחתן וכ מלך טוב עכשיו אנחנו צריכים להתבונן היות וזה יום טוב ברור שעשו לא יכול להשתמש בבגדים הפלאים כי אסור לצוד ביום טוב לשם מה יצחק אבינו שולח אותו לצוד כי איך יוכל לצוד ביום טוב אז העץ יוסף על מדרש רבה שם יג הרדל והראה מגלים חידוש פלא יש רק דרך אחת ביחידה שאפשר לצוד ביום טוב על ידי חץ וקשת למעשה אסור לצות בהמות בחיות ביום טוב אף על פי שבשבת אסור לשחוט בהמות בחיות לשחות לשחות ביום טוב מותר לשחוט כיוון שזה מלכת אוכל נפש הנותרת ביום טוב לכן אומר יצחק לעשו סנה תליך בקשתך כלומר אל תצוד את גדיי העזים קודם צדה שזה אסור ואחר כך תשחט אותם כי אסור לצו אלא שימו לב עליך לראות חץ מן הקשת שהוא הסכין שחיטה חץ הוא סכין השחיטה והוא ישחט את העוף בעודו עף באוויר ממרחק זאת פעולה מותרת ביום טוב כי שחיטתו צדת כאחד באים עשו היה רב אומן מומחה בידיעה בצדה והיה מסוגל לעשות מלאכה כזאת עכשיו נבין מה אמר לו יצחק סנה תליך וקשת כי יום טוב היום ואסור לצוד על ידי הבגדים המופלאים לכן אתה מוכרח הפעם הראשונה בחייך לצוד על ידי חץ בקשת לכן תשיז את החץ כראוי מכל צדדיו ובאמת במסכת חולין דף ל מבואר שרב יונה שחט עוף בעודו באוויר וכך מבואר שם שרבה בדק את החץ מכל צדדיו כפי שבודקים סכין של שחיטה ומעתה אין השתומם על שחיטה באוויר אםא המוראים הצליחו במשימה זו ודאי שאיש יודע ציד יש שדה כ עשו מיומן להפליא בשחיטה מסובכת כזאת לא יומן כסופרת קשה לי קצת כי אם עושים את זה לעוף אבל הוא לא ביקש ממנו עוף ומה שהגישו לו זה גדיי עזים לא עוף אזה היה צריך לשרות ם הואצה צבאים בקש דיה עיזים אז איך זה מסתדר טוב צריך לבדוק עוד נקודות אבל עצם הרעיון מה פתאום קשת חץ לשחי ומלמד אותו עכשיו הלכות מה קרה אז מה היה ב-50 שנה לא בליל יום טוב שרה יצחק אצל עשבת הבגדים המופלאים של מ ש אדם הראשון הבין שמיים רומזים לי עשו הש כשב לכן במשך 50 שנה חשב אותו שהוא הבכור והוא ראוי לבגדים והוא לא ידע שהם באו אליו בדרך של רציחה עצם זה שהם אצלו אז הוא ידע שזה בגדים מיוחדים מקודשים באדם הראשון אז כל אותם שנים עשו היה צד על ידי הבגדים והבגדים היו מעשה ניסים הם לא היו שותפים בעבירה לכן יצחק אבינו ידע בבירור שהוא אוכל מזון ללא חשש גזל כי לא צריך לגזול או לחיות באות אליו גם תרף הוא לא חשש למה כי יצחק שחט בעצמו את השחיטה היה עושה יצחק אבינו וכך מבארים חכמים במדרש רבה סי שיצחק איבד את כוח הראייה בגיל 123 מתי שהוא רצה לברך את בנו עשו באותה שעה סובבו מן השמיים שהוא התעבר כדי שיבוא יעקב יטול את הברכות שנאמר ויקי זקן יצחק ותכן עיניו מראות ויקרא את עשו בעבור תברכך נפשי אז היו צריכים להקדים את העיוורון שלא יראה מי נכנס להתברך עכשיו כיוון שהוא התעבר בגיל זה ועד עתה הוא היה שוחט בעצמו ומעולם לא אכל משחיטת של מומר לכן גם לא היה צריך ל מתו עד עכשיו ללקות שחיטה ועתה הוא נאלץ פעם ראשונה לסמוך על השחיטה של עשו לכן לימד אותו אלקוד שחיטה ומה פוסל בשחיטה איך תקיימו כל החמישה האלה על ידי חץ טוב עוד שאלה לכן מדגיש יצחק אבינו לעשו דע לך היום עליך לצו על ידי קשת לא על ידי הבגדים ותזהר מן הגזל והצורך לשחוט דווקא באמצעות קשת כי אסור לצות ביום טוב רק בחץ וקשת לכן הזהיר אותו מגזר ומטריפה להשחיז את החץ כראוי כסכין שחיטה וככה סובבה השגחה עליונה כדי שישארו הבגדים הפלאים בביתה של רבקה כדי שיוכל יעקב ללבוש בשעה שמקבל את ברכות עולם ויש שאלה שמטרידה את כולם למה חפץ יצחק מלכתחילה לברך את עשו ולמה התרצה לבסוף לברכות שהוא נתן יעקב ואמר גם ברוך יהיה כל העניין נעוץ בבגדים ראה יצחק שהבגדים הפלאים בגדי הכהן הגדול התגלגלו מן השמיים לעשו נו הבכור אז אמר נו שהוא חשב ודאי שהוא לא קבל את הברכות אבל בשעה שיעקב נכנס לקבל את הברכות קרה שינוי גדול אמנו התעקשה שילבש את אותם בגדים פלאים כי הוא הכהן הגדול וממשיך הדרך בשעה שיצחק אבינו מבחין בשינוי וירח את ריח בגדו מיד הוא מתרצה יעקב כי הוכח על ידי הבגדים שהברכות הן שלו וכך גם מבואר מדוע קינתה התורה דווקא כנת בגדים בגדי עשו החמודות ללמד אותנו כמה גלגולים עלו בגורלם של הבגדים שהוא חמד מנמרוד בירושלמי במגילה איא נאמר שבגדי עשו החמודות הם בגדי הכהן הגדול ששימש בהם אדם הראשון כשקרב קורבן ראשון השם יתברך אחרי החטא ועשו חמד את הבגדים הללו וחשב אם הוא יהרוג את נמרוד יזכה בהם אבל לא הבין לא הבין אדרבה כהן שרצח לא יסה כפו ובדיוק אז הוא הפסיד את הבכורה את הכהונה הוא הפסיד וגם את הבגדים יחדיו כי הם מיועדים לכהן לא לרוצח לרוצח לא הסה את כפיו אז הוא הפסיד גם את הבגדים וגם את הבכור ולכן בשעה שהרג את נמרוד אז הבת את הבכורה את הכהונה ליעקב וכש כשהגיע החטא אחרי 50 שנה נאלץ בציווי אביו לצוד עם חץ וקש ולא בעזרת הבגדים ואז איבד לא רק את הבכורה גם את הבגדים כל זה כדי שיפסיד את הברכות ובעץ יוסף ו במהר זו על מדרש רבא צדיק ז כתבו יסוד שהברכות וגם הבגדים שייכים רק לב יעקב אבינו שבות ש ישמחו במלכותך שומר שומר שומר שב כעו שבת ישמעו במלכותך שומר שומר שומר שבת קור עו שבת [מחיאות כפיים] ת הקדוש רבי חנני