ההשפעה שלנו על כל העולם | הרב אמנון יצחק שליט"א
תאריך פרסום: 10.09.2013, שעה: 16:19
http://live.shofar-tv.com/videos/3162
10-9-13
"זכור ימות עולם בינו שנות דור ודור, שאל אביך ויגדך זקניך ויאמרו לך כי חלק ה' עמו יעקב חבל נחלתו". על הידיעה הגדולה הזו, כי חלק ה' עמו יעקב חבל נחלתו, במחשבתנו נראה לנו שזה לא יבורר כי אם ע"י אמונה, שאנחנו מאמינים שאנחנו חלק ה' ואנחנו נחלתו, ככה נראה לנו במחשבה. אבל כפי הנראה מן הפסוקים, אין כל צורך במיוחד לאמונה מנקודת היסטוריה לבד נוכל להבין ולידע ברור את כל הדבר, זכור ימות עולם בינו שנות דור ודור. הנה מזה בלבד יבורר כי חלק ה' עמו יעקב חבל נחלתו. אז לא צריך אמונה בשביל לדעת, אם נתבונן בהיסטוריה לבד נזכור את ימות עולם ונבין את שנות דור ודור, מזה לבד יהיה לנו ברור כי חלק ה' עמו, שאנחנו חלקו של הקב"ה מכל האנושות, ויעקב הוא חבל נחלתו, ולא זולת זאת.
הנה בדברים גשמיים כל שינוי שיהיה לדבר אחד מרעהו, אפילו השתנות הכי קטנה תיכף מכירים את זה, תיכף הם כשני מינים שונים ממש. אם נקח לדוגמא מיני עץ, יש ריבוי מינים של עצים והחילוקים בין אחד לשני כמעט כלום. כל העצים השונים כמעט שווים, אבל בשינויים קטנים של איזו קליפה לבד, אם השינוי אפילו במראה לבד כבר למינים שונים יחשבו. הנה תראו את ההיכל, מיני עצים ורואים את השינויים בגוונים, בטבעות, בכל. אתם רואים את התיבה, הכל משתנה, בעצם העצים דומים אחד לשני, אבל כבר רואים שינוי קל ומבחינים שזה לא עץ, הקליפה שונה, הצבע, הגוון, הטבעות. אז ז"א אם בדברים כאלה ניכר שינוי ובכל דבר ודבר אפילו מאותו מין, אז אם בקלי הערך ככה אז בבחיר הנבראים על אחת כמה וכמה, שהשינויים הם לאין תכלית. הרי ידוע שתביעות אצבעות שלנו שונות, כל בני האדם מיליארדים, אז ודאי שיש שינויים, ה-DNA שונה בתכלית. ז"א אפילו אמרו חכמים שאין חיטה אחת דומה לחברתה, אז ז"א בודאי שבבחיר הנבראים - האדם ודאי שיש שינויים לאין תכלית, ודאי שיש עצמיות מיוחדת ומחולקת עד אין סוף, שבזה מתחלקים האנשים למינים שונים ממש. כל אומה ואומה יש לה עצמיותה היא, אם בתכונות, אם במידות שלהם, כל אומה היא ממש מציאות אחרת לגמרי מחברתה, אי אפשר להחליפן מזו על זו בשום אופן.
כשאתה פוגש אדם כלשהו תיכף תכיר אומתו מהי, על כל צעד וצעד שלו. גם מהתנועות שלהם לבד כבר תדע מאיזה אומה הם.
בהיותי עכשיו ברחבי העולם, נפגשתי עם המון אנשים כיתות רבות ומשונות, וראיתי שם את הענין של בהפרידו בני אדם, זה פלא נפלא לראות איך שמשונה ונפרד אחד מרעהו באופן פלא, רואים אותם ממש מינים נפרדים בתכלית, וכשהייתי בברלין, כותב המחבר, שהיא עיר רבת אוכלוסין, ושם תמצא כל אשר ישאלו עיניך, חשבתי לעצמי, בעיר הגדולה הזאת שאמנם הכל יש בה, אבל האם תמצא בה תפילין? תמצא בה ציצית? הלא מכל המצוות לא תמצא שם כלום וכלום, אבל אצל האומה הישראלית תמצא בכל מכל כל, בהם יש תפילין וציצית וכל מצוות שבעולם. זהו הסוד הגדול של "בהפרידו בני אדם" נפרדים כלל ישראל משאר האומות, נפרדים מהם בתכלית ומציאות אחרת לגמרי.
רבי יהודה הלוי מונה אותנו כחלק חמישי בבריאה, דומם צומח חי מדבר ישראל, מין חמישי בעולם. הספורנו ז"ל כותב, כי אמנם המין האנושי הוא התכלית המכוון במציאות בפרט במציאות הנפסדים, כי הוא לבדו מוכן להיות דומה לבורא במושכלות, בעלי השכל היחידים בבריאה זה האנשים, וכאשר בחר באומה הישראלית באמרו, "בך בחר ה' אלהיך להיות לו לעם סגולה" מפני שתקות המכוון מאיתו יתברך היא יותר ראויה ומצויה באישי זאת האומה ממה שהיא באישי זולתה. כי מציאות הבורא ואחדותו נודע בקצתה ומקובל בכולם מן האבות, כאמרו "נודע ביהודה אלהים בישראל גדול שמו", אין אומה בעולם שקרובה בהכרת מציאותו ואחדותו של הקב"ה מאשר ישראל והיא הראויה והמצויה באישי אומה זו יותר מכל אישי זולתה דהיינו אומות העולם.
סוד עם ישראל אח הוא בתכלית מכל האומות, כל התבנותו של הכלל ישראל אחר הוא בתכלית, אנחנו עשויים מטיט אחר לגמרי, אנחנו נילושנו ונעשינו מטיט אחר לגמרי, אומות העולם אין להם אפילו השערה ממציאות כזו, שום הבנה מזה, רק מי שהוא יכול להיות גר צדק אמיתי יכול להבחין בין מה שהוא היה ומשפחתו לבין מה שהיום איפה שהוא נמצא, אם הוא גר צדק אמיתי.
כשהלכתי בברלין ראיתי שם מודעות מכריזות, פעם אחת בחיים בברלין, ז"א כדאי לך פעם אחת בחייך לראות את ברלין, כל החיים שוים לך אם תהיה פעם אחת בברלין, ככה זועק השלט. וחשבתי מה חשוב חיים אם מימיך לא ראית את הטיט שממנו חסדים נצמחים. הטיט שממנו עשוי עם ישראל שממנו חסדים יוצאים לכל העולם. אבינו אברהם עמוד החסד של העולם, אנחנו גומלי חסדים, אין עוד אומה דומה לנו בגמילות חסדים. זה טיט אחר לגמרי.
זה מה שהתחלנו בראשית דברנו, כי ללא אמונה ביחוד אלא מנקודות היסטוריה לבד, מ"זכור ימות עולם בינו שנות דור ודור" מ"שאל אביך ויגדך זקניך ויאמרו לך" "בהנחל עליון גויים בהפרידו בני אדם יצב גבולות עמים למספר בני ישראל", הקב"ה על כל נפש מיעקב, בשבעים נפש ירדו אבותינו למצרים, על כל נפש מיעקב יש אומה מאומות העולם שבעים לשון, אז כל נפש אחת מישראל שקולה כנגד אומה שלמה בגויים, בהפרידו בני אדם, יצב גבולות עמים, כמה הגבולות? שבעים למספר בני ישראל, כמה? שבעים. אז רואים כמה החשיבות שעל כל אחד מישראל אומה שלמה כנגדו. כי כלל ישראל הנה הוא מציאות אחרת לגמרי מכל העמים, סגולה מיוחדת ללא כל השוואה והתדמות, ה' בדד ינחנו ואין עמו אל נכר, העם הזה מונחה ע"י הקב"ה בדרך שונה מהאחרים בדד, ואין עמו אל נכר, לא נפרש כמו שמורגלים לחשוב כי בזה מלמדים לנו את גדולת ה', כי ה' לבדו עושה ואין עוזר לו, ז"א ה' בדד ינחנו ואין עמו אל נכר שיעזור לו, לא זו הכוונה, אלא הכתוב מספר לנו את סודו של כלל ישראל, שבהנהגת כלל ישראל לא מתערב שום כח אחר, לא מלאך ולא שרף ולא כל שליח, כולם אין להם שום שייכות לכלל ישראל. הנהגת כלל ישראל אינה אלא בשם היחוד, שם הויה ברוך הוא, ולא זולת, "ה' בדד ינחנו ואין עמו אל נכר", מה זה אל נכר? בציור של המעשה הידוע שהגאון, הגאון מוילנא זללה"ה, ציוה להגאון רבי זלמלה ז"ל שלא יקבל שום מלאך אשר ירצה ללמדו תורה, עד כדי כך הוא סוד של "ואין עמו אל נכר", אפילו סיוע ממלאך לא לקבל אלא רק מה' יתברך לבדו, ה' בדד ינחנו את עם ישראל זהו סוד הכלל ישראל.
אם כן, סגולת עם ישראל אינה דומה כלל וכלל לאומות העולם, זה סוג אחר מטיט אחר בדרך משל, ולא צריך להאמין בזה, אלא רק אם נזכור את ימות עולם ונבין שנות דור ודור ונשאל את אבינו ואת זקננו אז נראה איך חלק ה' את כל העמים והפריד אותם ובחר בנו לנחלתו.
ומה יש לך ראיה יותר גדולה שכל אומות העולם לא סובלים את ישראל ומנסים לכלותם, אין עוד בעולם שרודפים אותו 3300 שנה, בגלל שאנחנו הנבחרים ע"י הקב"ה, ממילא זו השנאה שירדה לאומות העולם לכן נקרא שמו הר סיני, שמשעה שניתנה תורה לעם ישראל ירדה שנאה לעולם כנגד ישראל, ועם כל רצונם להשמיד ולמרות כל יכולתם, כי הם רבים לאין שיעור מישראל, לא הצליחו לכלותנו 3300 שנה, יש לך עדות שאתה מושגח מהקב"ה יותר מזה? ושאתה סגולת העמים.
אז אם כן יזכור כל אחד מאיתנו שהוא בן של הקב"ה, סגולה ומודל ודוגמא לחיקוי, וצריך לעמוד בקריטריון הזה תמיד כי אומות העולם בוחנים אותנו, וממילא אם אחד עושה אצלנו טעות הם מאשימים את כלל האומה, אז כמה צריכים כל אחד ואחד לשמש דוגמא ולהשפיע על סביבתו וזה הולך בגלים הלאה והלאה והלאה ועל זה הדרך אדם זוכה לקדש שם שמים בעצם מציאותו שהוא מתהלך בדרכי התורה ומצוותיה אמן כן יהי רצון.
רבי חנניה בן עקשיא אומר, רצה הקב"ה לזכות את ישראל לפיכך הרבה להם תורה ומצוות שנאמר ה' חפץ למען צדקו יגדיל תורה ויאדיר.