טוען...

ואהבת לרעך כמוך. כיצד לקיים מצוה זאת? חלק כא | הרב אמנון יצחק

 בית מדרש 'קהילות פז', בני ברק
 תאריך פרסום: 09.07.2019, שעה: 06:27

הורדת MP4 הורדת MP3


בס"ד ואהבת לרעך כמוך כיצד לקיים מצוה זאת? חלק כא' 09-07-2019

נציב יום: לטובת כל אלה שתרמו לתלמוד תורה והמתנדבים בעם

חלק כא' ב"ואהבת לרעך כמוך"; כתב הר"ן בדרשותיו בדרוש החמישי: "מצוות התורה נחלקות לשלושה חלקים;

חלק הראשון מהם: נתלה באמונות ובדעות לבד - כמו האמונה במציאות השם יתברך, ושהוא משגיח, באמונת הגמול והעונש. בכל משהו ממין אלו המצוות - אין ספק שהלב התחלה להן, ושורשם ויסודם עד שכמעט הם בלתי יוצאות ונמשכות ממנו כלל, אבל התחלתם ותכליתן בו. וזה החלק אינו רושם הגוף בעצם כי אם במקרה.

החלק השני: הם המצוות המדותיות, כצדקה וגמילות חסדים, ואלה אין ספק ששורשם יסודם הוא הלב, ומפנה שזה החלק כולל הרבה מן המצוות,

אמרו: "על אותו שבא לפני הלל

ואמר לו: "שילמדהו את כל התורה על רגל אחת"

והשיב לו "ואהבת לרעך כמוך" ואידך גמרא הוא זיל גמור".

רצו בו שמי שיקבע בלבו זאת התכונה הטובה - יקלו עליו רוב ענייני המצוות. וזהו החלק רושם הנפש והגוף יחד. יוצא מזה שמי שמקיים מצוות "ואהבת לרעך כמוך" יהיה לו קל לקיים את שאר המצוות.

החלק השלישי מן המצוות: הוא החלק שנעלם טעמו מעיני ההמון, והם הנקראים חוקים, וזה החלק אף על פי שיראה ממנו שלא יהיה ללב בו מבוא רב - אינו כן. כי צריך שיהיו אלו המצוות גם כן נעשות בכוונה לשם שמים, עם היות שנעלם טעמן.

עד כאן דברי הר"ן, אני לא עומד לבאר את כל דבריו, כי העיקר לנו זה מי שמקיים את מצוות "ואהבת לרעך כמוך" יהיה לו קל בקיום המצוות כולן.

כשאדם מתנהג באהבה ומיטיב לחברו, הקב"ה מטיב לו ומצילו מיצר הרע.

הכהן הגדול מלובלין זכותו תגן עלינו אמן בספרו "פרי צדיק" פרשת קדושים אות יא' כתב: הנה אמרו זכרונם לברכה בתורה כוהנים ד': "ואהבת לרעך כמוך" זה כלל גדול בתורה. צריך לברר מה שייכות זה לכלל כל התורה, הלא זו רק מצוה שבן אדם לחברו.

ובגמרא בשבת לא' כתוב שמה בגר שבא להתגייר, ביקש שילמדו אותו את כל התורה כולה על רגל אחת, ואמר לו הלל: "דעלך סני לחברך - לא תעביד".

מה פירש רש"י: "לחברך" זה הקב"ה שהוא ודאי כלל לכל התורה כולה. אם "ואהבת לרעך כמוך- מה ששנוא עליך לא תעשה לחברך", "חברך" זה הקב"ה- אז זה ודאי כלל גדול בכל התורה כולה, וזה כולל את כל התורה כולה.

ואמנם כאן בפסוק "ואהבת לרעך כמוך" אין שייך לומר כן, כי לאהבת השם יש מצווה מיוחדת "ואהבת את השם אלוקיך" אז איך אומר רש"י כך "לחברך", זה הקב"ה?

והנה בתנא דבי אליהו פרק יח': כתוב: "לא תשנא את אחיך בלבבך, ואהבת לרעך כמוך" שאינו מדבר אלא כנגד הקב"ה, שאין לו אחים אלא ישראל שנאמר: "למען אחיי ורעיי". אז מי זה אחים? אחים זה האחים של הקב"ה, אז "לא תשנא את אחיך בלבבך" ובזה אתה מקיים "ואהבת לרעך כמוך". זה הקב"ה שהוא נקרא גם רעי. "רעיך ורע אביך".

והנה הרמב"ן זכרונו לברכה בפרשת "קדושים" יט' יז' פרש: "הוכיח תוכיח את עמיתך ולא תשא עליו חטא" כמו "והוכיח אברהם את אבימלך".

ואמר הכתוב: אל תשנא את אחיך בעשותו לך שלא כרצונך - אבל תכיחנו: "מדוע עשית ככה?"

לא לשמור שנאה בלב,

תבוא תגיד לו: "למה עשית ככה?",

ולא תישא עליו חטא" לכסות השנאה בלבך.  אתה שומר לו את זה בפנים ולא אומר לו כלום לא שואל שום שאלות וזהו, זה איסור התורה אוסרת, תבוא ותוכיח אותו, כמו שהוכיח אברהם את אבימלך.

וכן השם יתברך מתנהג עם ישראל, גם הקב"ה עושה ככה עם ישראל. כמו שנאמר "במשלי" ג' יב': "את אשר יאהב השם יוכיח, וכאב את בן ירצה" והשם יתברך אוהב לכלל ישראל, זה מתוך אהבה כמו שנאמר במלאכי א' ב': "אהבתי אתכם אמר השם".

אז במה מתגלית האהבה? בתוכחה, כשאתה מוכיח, לא שומר! אומר!

והתגלות אהבה בכל פרט נפש לישראל-  הוא תלוי בהתנהגות האדם. כידוע מהבעל שם טוב זכותו תגן עלינו: הוא גם כן במדרש על התהלים קכא' ה': "השם צלך" כמו שאתם מתנהג עצמו - כך הקב"ה מתנהג עמו. כמו הצל שנוטה עצמו - כפי נטיית האדם.

הגמרא בראש השנה יז': "למי נושא עוון? למי שעובר על פשע". בשביל שאדם יתנהג ברחמנות לעבור על פשע כמו כן הקב"ה מתנהג עמו, ונושא לו עוון גם כן. ויש לומר: זאת כוונת לשון הכתוב, "ואהבת לרעך כמוך אני השם"

זאת אומרת: אם אתה אוהב את הרע שלך כמוך, גם אני השם אותו דבר מתייחס אליך אותו דבר.

מה העניין "אני השם" בזה?

רוצה לומר: אם אתה מתנהג עם אחיך ורעך באהבה ולא תשא עליו חטא - ככה אני השם מתנהג אתך גם כן כך. זה "השם צלך על יד ימינך". אני השם בדיוק איך שאתה, איך אתה מתנהג עם רעך? ככה אני מתנהג אתך. ולזה אמרו ש"ואהבת לרעך כמוך" זה כלל גדול בתורה, זה כלל גדול לקיים את כל התורה.

שהלא יצר האדם מתגבר עליו בכל יום, ואלמלא הקב"ה עוזרו - לא יכול לו. ואיך זוכים שהקב"ה יסייע ביד האדם ויעזור לו ולא יניח אותו ביד יצרו? על ידי "ואהבת לרעך כמוך".

כמו שאתה מתנהג עם הבריות בדרך הטוב לזולת - ככה השם ישים עינו נגדך להשגיח עליך, להטיב לך ולהדריך אותך בדרך הטוב והישר.

אז "מאהבת", אתה מרויח סיוע מהקב"ה בהתאם לאיך שאתה מתנהג כלפי חבריך.

באופן אחר כתב בספר "ים התלמוד" בבא קמא בפתיחה אות ה: ומפרש מה שאמרו מצוות "ואהבת לרעך כמוך" הוא כלל גדול לכל התורה כולה. אם יאהב את חברו - לא יעשה עוד עבירה.

כי יאמר: "איך אעבור עבירה ועל ידי זה יענש חברי?!",

למה?

"כי כל ישראל ערבים זה לזה", כשאחד חוטא - נענש החבר גם בשבילו, כמו אדם שעושה חור בספינה וכולם טובעים.

יחשוב אדם בלבו: "כמו שאני איני רוצה שחברי יעשה עבירה ועל ידי זה  אני אקבל עונש – כמו כן איך אוכל אני להרע לחברי שהוא ייענש בסיבתי?!"

זה כשהוא אוהב אז הוא יעשה ככה לא להפיל את חברו גם, על ידי כך ימנע מעשות עבירה ועוון.

עכשיו שפיר נכלל כל התורה כולה במצוות "ואהבת לרעך כמוך" כי כל אחד שומר על כל אחד שלא יעשה עבירה - ממילא זה כל התורה כולה,

וב"פרדס יוסף" בפרשת קדושים כתב: שכן שמע בשם הגאון רבי עקיבא איגר זכרונו לחיי העולם הבא; אז בדין ערבות אם אתה אוהב - אז אתה גורם שלא יהיו עבירות בישראל, וזה כלל לכל התורה כולה.

ועכשיו משהו מדהים, וזה חשוב! דיברתי אתכם פעם בעבר להגיד, "בשם כל ישראל, בשם כל ישראל, בשם כל ישראל" כל מצוה שעושים "בשם כל ישראל" למה?

בספר "בית שמואל" האחרון פרשת שמות כתב לפרש מה שכתוב במסכת שבת על הגמרא שאנחנו חוזרים עליה עשרות פעמים עוד מעט! בשבת לא':

"מעשה בנוכרי אחד שבא לפני שמאי

אמר לו: "גיירני על מנת שתלמדני את כל התורה כולה כשאני עומד על רגל אחת".

דחפו באמת הבניין שבידו.

בא לפני הלל - גייריה, הלל כן גייר אותו,

ומה אמר לו?

"דעלך סני לחברך לא תעביד, זו היא כל התורה כולה! ואידך פירושה הוא זיל גמור" - השאר זה הפירוש לך תלמד.

כבר עמדו המפרשים על זה: מה זה כלל לכל התורה כולה?

וכתב לפרש: הנה איתא לכל אחד מישראל צריך לקיים את כל התרי"ג מצוות.

אפשר?

אי אפשר.

לכן צריך להתגלגל עד שיקיים את כולן, וצריך להיות גם כהן וגם לוי וגם ישראל. והנה, הגר הזה רצה להתגייר רק באופן שיקנה שלמות בפעם הזאת בעולם ולא יצטרך שוב להתגלגל, ויהיה עומד שם לאחר הפטירה של הנשמה במנוחה ועונג ועידון.

אז מה זה "על רגל אחת?" מה זה הוא יעמוד על רגל והוא ילמד אותו, מה אני יעמוד על רגל ואתה תלמד אותי?

אומר: "על רגל אחת" זה פעם אחת. כמו "שלושה" רגלים שלושה פעמים.

אז הוא אומר: אני רוצה ברגל אחת בפעם אחת. וזהו שאמר "גיירני, על מנת שתלמדני כל התורה כולה, כשאני עומד על רגל אחת" כדי שאוכל לקיים זאת בפעם אחת שאני בעולם שלא אצטרך להתגלגל.

אז מה זה "דחפו באמת הבנין ואמר לו: "דבר זה אי אפשר!", כי יכול לקיים מצוות כוהנים, הוא גר אז איך הוא יהיה כהן? חייב להתגלגל בשביל להיות כהן, ואיך יקיים מצוות יבום? וכן הלאה, אז יש דברים שאי אפשר לשעות בגלגול אחד.

והנה, איתא בספרים: מי שמקשר עצמו עם כל אחד מישראל כנפשו - הרי נחשב כגוף אחד עם כל ישראל, וכל מה שמקיים אחד מישראל – כאילו קיים הוא. ומפרשים על פי זה את המשנה בשבת ק': "ספינות קשורות זו לזו מטלטלין מזו לזו"

וזה אשר השיב לו הלל: "כל מה דעלך סני לחברך לא תעביד זו היא כל התורה כולה!" רצית כל התורה בפעם אחת? זו היא כל התורה כולה, שבמצוות שיעשה חברך! – תצא ידי חובתך גם אתה. עד כאן תוכן דבריו.

והנה לדבריו לא מובן מה שסיים "ואידך פירושה הוא זיל גמור" מה זה פירושה הוא ואידך זיל גמור?

אז הוסיף ה"ישמח משה" בפרשת שמות לפרש: כי בודאי צריך לקיים כל המצוות שאפשר לקיים. קודם כל, כל אדם צריך לקיים את כל המצוות שיש לו ואפשר לו לקיים, דאז אפילו שיש  מצוות שלא היה יכול לקיימן - הוא לא נחשב חסר משום זה, כי משלימין לו ישראל מצד האחדות, אף שאינו מקבל שכר על מה שלא עשה, כי הוא לא עשה, הם עשו, אבל מכל מקום הוא נחשב שלם, כי הוא כלול בכלל ישראל.

מכיוון שהיה מקיים כל מה שהיה יכול לקיים, הרי מפרשים דעתו: שאם היה יכול לקיים גם השאר -ודאי שהיה מקיים, רק אנוס הוא, הוא לא יכול לקיים, יש דברים שאי אפשר לקיים, אז כיוון שהוא בגלגול זה אינו יכול לקיים - הם משלימים לו. כל זה בתנאי; שהם רואים שהוא משתדל לקיים את כל מה שיש בידו ואפשר, ולכן משלימין לו מצד האחדות.

מה שאין כן, כשאינו מקיים מה שיכול - אם כן אין לו פירוש וביאור על דעתו. אין לנו פירוש שהוא באמת רוצה לבאר את כל התורה כולה, דזיל מה גם בשאר - אם היה יכול לקיים ולא היה מקיימן? אולי הוא לא רוצה בכלל לקיים?. אז מה פתאום שאנחנו מצד האחדות ניתן לו השלמה למה שהוא בעצמו את שלו הוא לא מקיים והוא יכול! אה מה פתאום שיהיה השלמה? לכן אין משלימים לו מצד האחדות.

וזה דברי הלל: "ואידך" רוצה לומר, שאר המצוות שאתה תוכל לקיים – "פירושה היא", שאר המצוות שאתה יכול לקיים זה מפרש בדיוק מי אתה ומה אתה רוצה, רוצה לומר שהם יפרשו דעתך, לפי מה שאתה יכול לקיים, דרק מצד אונס אתה לא יכול לקיים, ואז ישלימו לך מצד האחדות! על כן "זיל גמור"- כדי שתקיים כל שבכוחך. לך תלמד עכשיו את כל השאר בשביל שתוכל לקיים כל מה שבכוחך והם ישלימו לך את השאר, ותוכל ב"רגל אחת" בפעם אחת - בלי לחזור בגלגול לקיים את הכל.

סוד גדול הדבר הזה.

הובא בספר "דעת משה" לאדמו"ר הרב הקדוש רבי משה מביין מקראקה זכר צדיק לברכה השם יקום דמו! אמר בשם הרב הקדוש מרוז'ין זכותו תגן עלינו אמן:

"לפני שנים היה מנהג לברור גבאים חדשים בשמיני עצרת, וזה גרם שנעשה מחלוקת ופירוד לבבות ביום שמיני עצרת. זה יום שמחת תורה".

ואמר: "למה זה גורם מחלוקת והכל?

כי מאחר שאי אפשר לכל אדם מישראל לקיים את כל התורה במחשבה, דיבור ומעשה, לכן קבעו את המצווה - "ואהבת לרעך כמוך" שזהו כלל התורה כולה.

אם כל אחד אוהב את השני, אתה אוהב אותי אני אוהב אותך וכולם אוהבים את כולם - אז כולם משלימים לכולם את המצוות. ואז אתה יכול לקיים את כל המצוות במחשבה, דיבור ומעשה.

ולכן ביום שמיני עצרת שבו מסיימים את התורה, שזה כולם מסיימים את התורה, וכאילו כולם קיימו את כל התורה כולה - מתגבר יצר-הרע להכשיל אותם במחלוקת ופירוד הלבבות!!

כמו שהוא עשה במתן תורה, אוי ואבוי אם יקבלו את התורה כמו שצריך אז הוא גמר את הסיפור, הקב"ה ישחט אותו, אז הוא חייב להטיל מ ח ל ו ק ת .

מפה רואים שאם הוא כל כך מתאמץ ביום הזה – סימן שהיום הזה הוא השלמה של התורה של כולם, לכן צריך להיזהר מאוד מאוד שלא תהה מחלוקת, כי אז אתה שומע לעצת היצר, והורס כל מה שנבנה בשם כל ישראל.

"רבי חנניה בן עקשיא אומר: "רצה הקב"ה לזכות את ישראל לפיכך הרבה להם תורה ומצוות שנאמר: "השם חפץ למען צדקו יגדיל תורה ויאדיר".

 

  •    שיתוף   

הרצאות קרובות

הכרת הטוב לרב שליט"א

  • 22.01 13:50

    שלום כבוד הרב ב"ה לפני כמה חודשים עשיתי נציב יום לרפואת אמא שלי שהניתוח בעיניים יעבור לשלום (בלי תפילה לא מקבלים - חלק כ"א - על הכל יש לבקש ועל הכל יש להודות 01.07.2024, shofar.tv/videos/17291) והשבוע היא עשתה בעין הראשונה והניתוח עבר בהצלחה - תודה רבה לרב על הברכה. אם אפשר בבקשה ברכה נוספת שהניתוח בעין השניה תעבור גם בהצלחה ודלקת הריאות שלה תעבור גם תודה רבה 🙌.

  • 22.01 13:43

    כבוד הרב🌹 אני רוצה להחמיא על ההומור שהרב מביע יחד עם שיעורי התורה כמו למשל על טראמפ ציטוט: 'והנה טראמפ חיכינו לטראמפ ומה עשה טראמפ? אמר לנו: 'הלו הגיהנם הנפתח עליהם לא רק עליהם גם עליכם מהר לשחרר שבועים מהר!' נו, ראיתם בא בן אדם עם תסרוקת ומחליט מה שמחליט ושומעים לו! למה אתה לא יכלת להיות כמוהו - ביבי?!' (ראש העין - למה משה רבינו היה ענק 19.01.2025 shofar.tv/lectures/1645 נקודת זמן 1:03:17) מגיע לך את כל הטוב שבעולם. יה"ר שתמשיך לחזק את עם ישראל ולחזק את כל הלבבות...💕 (אמן).

  • 22.01 13:37

    כבוד הרב שליט"א אין לי מילים הבן שלי דוד מיום חמישי היה עם חום ושיעול בלתי פוסק לא קם בכלל מהמיטה והיה חלש (ל"ע) ב"ה היקשתי ברכה מכבוד הרב שליט"א אחרי הברכה של הרב הבן שלי קם מהמיטה! אוכל שותה משחק כאילו כלום לא היה לו אלפי תודות לכבוד הרב שליט"א.

  • 22.01 12:01

    נהג אוטובוס שמסיע 40 שנה לקברות צדיקים שואל בהרצאה (טבריה 17.11.2009 shofar.tv/lectures/131) את הרב אמנון יצחק שליט"א: 'כבוד הרב! אני רוצה לדעת, איך אתה עושה את זה? לפני כולם❓❗!'.

  • 22.01 11:46

    הרב ב"ה איזה שיעור בוקר מעלף (מלשון: "מְעֻלֶּפֶת סַפִּירִים" ופרש רש"י: 'מקושטת ומתוקנת בספירים' שיר השירים ה, יד) ומחכים על מידת הסבלנות (ספר חשבון הנפש - חלק - י"ג 21.01.2025, shofar.tv/videos/17651) ממש לסגור חשבון עם הנפש - ישתבח שמו לעד! כמה טוב השי"ת ושיש את פאר הדור רבינו - חזק, חזק וברוך!👏.

  • 22.01 11:23

    בוקר טוב רציתי לשתף, שברוך ה' אחרי הרבה תפילות להשי"ת🙏 והתרומה שתרמנו לקמפיין של כבוד הרב שזיכה אותנו. 💡זוכרת שבעלי היה עקשן ולא רצה לתרום. בסוף כן תרמנו - ברוך ה' והיום הוא מברך אותי על זה בלי סוף שעשיתי את התרומה הזו. ברוך ה' המצב שלו השתפר. ואני מאמינה שימשיך להשתפר! כבר חודש והוא כבר לא צריך לקבל תרומות דם, הוא חזר לעצמו, פחות ישן. חזר לו הכוחות עד כדי כך שהרופאה אמרה לו: 'תתחיל לחזור לעבודה, אתה חייב לעשות כושר!' 😅 (לתרומה לקמפיין: משלימים את מהפכת התשובה shofar.tv/donations/51).

  • 22.01 11:21

    כבודו, אבא שלי היקר מפז ומנופת צופים השם ישמור אתכם (אמן) ב"ה הנשמה מרגישה מה צריך להגיד, ברגע שצריך, היום הרגשתי שכבודו מדבר לנשמתי, כאילו מדבר אלי אישית ועוזר לסדר את נפשי שתרגע ותהיה סבלנית ומסביר אישית מה לעשות עם עצמי כמו אבא לבת. השיעור בוקר של היום (ספר חשבון הנפש - חלק - י"ג 21.01.2025, shofar.tv/videos/17651) המנחם את הנפש תודה כבודו אבא, אין מילים להודות, אין שמחה בעולם הזה כמו הקרבה אל התלמיד חכם ברוכים תהיו! (אמן) ושוב תודה.

  • 21.01 10:07

    מורינו ורבינו הקדוש! נראה שטראמפ (נשיא ארצות הברית) למד מרבנו שליט"א וזורק "מתנות" לקהל 😆! רק שהוא זורק עטים וב"ה רבנו להבדיל מזכה את הרבים עם ציציות, מטפחות וספרים! אשרינו שזכינו ☺️.

  • 20.01 11:27

    שלום וברכה כבוד הרב רצינו להודות לקב"ה ולכבוד הרב על הסגולה של 3 ימים בכותל. לפני כמעט 7 חודשים יהודי ביקש מ-3 בחורים: 'אם הם יכולים ללכת לכותל ולהתפלל עבור משפחתו לרפואה?' וב"ה בעלי היה אחד מהם! ובסוף התפילה גם בעלי התפלל עבורנו לזרע של קיימא - וברוך ה' מאותו זמן התבשרנו בבשורה הטובה! חשוב לציין: שבאותה תקופה רציתי ללכת לעשות בדיקת דם ולבדוק: למה לא נקלטתי? וברוך השם אנו חושבים שבזכות שהלך להתפלל על אדם אחר זכינו. ('כׇּל הַמְבַקֵּשׁ רַחֲמִים עַל חֲבֵירוֹ וְהוּא צָרִיךְ לְאוֹתוֹ דָּבָר, הוּא נַעֲנֶה תְּחִילָּה' בבא קמא צב, א) תודה רבה כבוד הרב על הנהגתך שאתה מנהיג אותנו בדרך האמת (לכתבה: סגולת תהילים שלוש פעמים בכותל: הדרך לפתוח שערי שמים shofar.tv/articles/15333).

  • 20.01 11:24

    מדהים כבוד הרב, ב"ה הסדרה ע"פ הספר חשבון הנפש בפרט פרק יא' (shofar.tv/videos/17645) פשששש ממש מנוחת הנפש!

יוצרים קשר עם שופר

 משרדי שופר

 03-6777779

 דואר אלקטרוני

 [email protected]

 מספר פקס

 03-6740578

 שופר קול

 02-372-4787 | שידור חי:  073-337-6900

תגובות, ראיונות ופרסומים אחרונים בתקשורת

קליפים וסרטונים