פרשת בשלח - חלק ב - מאמר שירה | הרב אמנון יצחק שליט"א
[עיקרי הדררשה מהספר הנפלא 'תורת חסד' מהרב אליהו אילן חנן שליט"א מאמר 'שירה' לכתבה - לחץ כאן ]
- - - לא מוגה! - - -
נציב יום אנו בת תנה רפואת הנפש והגוף ותחזור לאתנה ראשון מהרה אמן אמן
פרשת בשלח חלק ב' פרק שירה
עם ישראל יוצאים מארץ מצרים אחר 210 שנים של שעבוד נורא וסבל עצום איך לא אמרו שירה למה חיכו לנס קריעת ים סוף לומר שירה וכי יציאה לחירות זה לא סיבה מספקת לומר שירה קשה במדרש דרשו את הפסוק וי בשלח פרעה ויהי זה לשון צער כי על יום חג כ יציאת מצריים שייך לנקות לשון צער ויהי ויהי אחרי היציאה ישראל רואים את המצרים רודפים אחריהם ואז אנחנו רואים כביכול סתירה בפסוקים מצד אחד כתוב ויצעקו בני ישראל אל אדוני מצד שני ויאמרו אל משה המבלי אין כברים בארץ מצרים הוצאנו למות במדבר איך ייתכן שבו זמנית מתחרטים על הכל וכופרים בטובתו של השם ומצד שני שומעים שמתפללים אליו ויצעקו בני ישראל אל אדוני עוד יותר תמוה מה שהקשו בפסחים כיח ה פסוק בתהילים אומר וימרו על ים בים סוף איך יתכן בעיצומו של נס קריעת ים סוף בתוך חומות מים ענקיות המרו באדוני מרי למה חג פסח נחלק לשניים בליל הסדר רבים לספר על הניסים ברוב כוחו של הקדוש ברוך הוא ורק בשביעי של פסח אומרים שירה למה אומר שירת הים בשמחה זוכה שמחלים לו על כל עוונותיו למה כל החג סובב ופה פסח פסח וגם שירת הים נתחיל לתרץ בפרשת בשלח ארבעה מוראות עצומים ונפלאים בתולדות עם ישראל מוזכרים כל אחד היה ראוי לייחד לו פרשה בפני עצמה אחד יציאת מצרים מעבדות לחירות שתיים נס קריעת ים סוף שלוש שירת הים ארבע מחיית עמלק מי החשוב מכל הארבעה שירת הים מה הראייה קוראים בשבת הזאת לפרשה שבת שירה לא שבת קריעת הים לא שבת החירות לא שבת עמלק כל שאר הניסים מוזכרים ומודגשים בזמנים אחרים את עניין יציאת מצרים מזכירים בליל הסדר את נס קריעת ים סוף חוגגים בשביעי של פסח מחיית עמלק מיחדים שבת בפני עצמה שבת זכור אבל גולת הכותרת של הפרשה שלנו שירת הים לכן נקראת שבת שירה מה חשוב כל כך עניין השיירה קודם נקדים מה שמצינו במסכת סנהדרין צב אמרו חכמים זכרונם לברכה רצה הקדוש ברוך הוא לעשות את חזקיה משיח סנחריב גוג ומגוג זאת אומרת היייתה הזדמנות פז להביא משיח צדקנו לפני אלפי שנים הדור של חזקיה היה ראוי וגם חזקיה המלך עצמו היה ראוי להיות מלך המשיח מה היה חסר שירה אחרי שהשם הרג 370 מיליון מצבעות של סנחריב היה צריך להגיד שירה לא והכל ירד לטמיון בגלל שהוא לא אמר שירה הוא חשב שהתורה שהוא לומד בעם ישראל לומדים זה השיירה הכי גדולה מה העניין הגדול של שירה כשנבין את זה נבין גם מי שאומר את השיירה הזאת בשמחה מוחלים לו כל עוונותיו במדרש כתוב כל מקום שנאמר ויהי לשון צער ואיך מתבטאים על יום יציאת מצרים בלשון זו פליה נוספת בשעה שעם ישראל מצוים לחזור לכיוון מצרים בחונים על יד בעל צפון חזר עליהם הפחד ראו את המצרים הרשעים רודפים אחריהם שנאמר והנה מצרים נוסע אחריהם ויראו מאוד וגם פה יש סתירה בהנהגה מצד אחד הם צועקים המבלי אין כברים במצרים לקחתנו למות במדבר מה זאת עשית לנו להוציאנו ממצרים כלומר התחרטו על הכל וכפו בטובתו של הקדוש ברוך הוא אז איך כתוב במפורש ויצעקו אל אדוני יכול יכול להיות גם להתחרט ולכפר בטובת השם ומצד שני להתפלל שיושיע עוד קושייה במסכת פסחים כיח אמרנו שכתוב וימרו על ים בים סוף בעצם הנס בקריעת ים סוף חוצים את הים מהלכים בחרבה המרו בקדוש ברוך הוא ב אמרו הגמרא אומרת באותה שעה אמרו ישראל כשם שאנו עולים מצד זה גם המצרים עולים מהצד האחר אז הם פחדו שיתלו במצרים והוסיפו חכמים שזו הסיבה שציוה הקדוש ברוך הוא לשר של הים לפלוט את המצרים ליבשה ושר הים אמר לקדוש ברוך הוא כלום יש אדון שנותן מתנה לעבדו ולוקח בחזרה הרי נתת לי פרנסה 600 רכב בחור שאני אבלע אותם הי אבלע אותם ועכשיו אני נאלץ להחזיר הכל ליבשה מה זה נותנים מתנה ולוקחים אותה בחזרה אמרל הקדוש ברוך הוא אל תדאג אני אתן לך פיצוי על כל אחד מהמצרים אתקבל אחד וחצי ממחנה סיסרא בנחל כישו יערב שמה הוא קיבל 900 בזמן יסרה כמו שנקרא בהפטרה החזיר הקדוש ברוך הוא 900 רכב ברזל שטבעו בנחל כ ון וזה היה פיצוי על ה-600 רכב שהחזיר שרו של ים בים סוף ליבשה אז כאן כבר אין אפשרות להבין הרי ראו שנה שלמה ניסים ו10 מכות מופלאות איך יכול להיות בעיצומו של הנס הגדול מכולם קריעת ים סוף המרו בשם איך חשבו שהמצרים יוצאים מהצד השני בשביל מה קרה להם הקדוש ברוך הוא את הים אם לא בשביל לאבד את המצרים אז אפשר ליישב במהלך ראשון את הדברים באופן נפלא בזוהר הקדוש דף מ מקשה מפני מה כשעם ישראל היו ב מצרים נאמר שלח את עמי בני בכורי ישראל ואילו כאן נאמר והי בשלח פרעה את העם כאילו סתם עם לא עמו של הקדוש ברוך הוא והיא בשלה פרחו את העם אבל כתוב שלח את עמי עמי שלי בני בני שלי בני בכורי למה פה כתוב הי משלה פראות העם כאילו סתם עם מה זה לא עם של הקדוש ברוך הוא ובפרט שאדרבה במצרים הרי לא נימולו עדיין ולא נתקשרו לקדוש ברוך הוא ואף על פי כן נקראו בנים לשם אם כן על אחת כמה וכמה ביציאת מצרים שהם כבר והקריבו קורבן פסח ודאי שצריך לקרוא להם בנים אז היה צריך לכתוב ה בשל פרעה את עמו את בניו או משהו לשון שמביע שאנחנו העם של הקדוש ברוך הוא והבנים שלו מבאר הזוהר הקדוש מה שכתוב העם זה ערב רב ים שלח פרעו את זה ערב רב במצרים היו עמים רבים במשך שנה הם ראו ניסים גדולים ולכן הם הסכימו גם כן למול וייצאו עם עם ישראל ובאר האור זרוע למה הם נקראו העם מלשון עמ ממות וחשכה עמה ודמה ואם כן כבר מובן הטב הדבר מדוע כתוב והי לשון צער כמה צער ששלח פרעה את העם את הערב רב כי הם גרמו צרות רבות הם עשו את העגל ככתוב ויגוף אדוני את העם אשר עשו את העגל את הערב רב הם שחטאו בבנות מואב שנאמר ויחל העם לזנות לפיכך מובן הטב שאפילו בשיא השמחה כשיוצאים מעבדות לחירות יש עדיין צער על יציאת הערב רב עם ישראל וזה אמר הקדוש ברוך הוא למשה רבנו כשהיה עגל רד כי שייחט עמך אלא הערב רב שאני אמרתי לך לא לגייר ואתה גירת אותם על דעת עצמך לפי זה נמשיך את המהלך ונאמר ויאמרו על ים בים סוף מי המרה מי המרה בשם הערב רב שכן רק הערב רב לא ישתכנעו דיה כל הניסים והנפלאות שהיו במצרים ולכן עדיין אמרו בשם והם שטענו שהמצרים יוצאים מהצד השני עכשיו ימתק הפסוק בשעה שראו את המצרים גוססים על שפת הים וראו את ישועת השם כתוב ויושע אדוני ביום ההוא מה כתוב ויראו העם העם את אדוני ויאמינו באדוני ומשה עבדו זאת אומרת אפילו העם הערב רב כבר האמין בשם אחרי שראו את ה הגוססים ודרכו להם על צום על פי הדברים האלה מישב הרמבן סתירה בפסוקים איך יתכן שבעת ובעונה אחת מתחרטים על היציאה וגם צועקים לשם אומר הרמבן לא לא יש פה שתי קבוצות יש עם ישראל יש ערב רב עם ישראל התפללו לשם ומי שצעק על משה רבנו והתחרט על היציאה זה היה ערב רב צבי דינים ותרגום יונתן בן עוזיאל כתוב שהיו ארבע קבוצות כת ראשונה רצתה לקפוץ ל מים להתאבד אמר להם רבנו משה אל תראו התייצבו ראו את ישועת השם כת שנייה זה היו הערב רב רצו לחזור למצרים אמר להם משה רבנו כי אשר ראייתם את מצרים היום לא תוסיפו לראותם עוד כי הם היו פחדנים כת שלישית אמרה נתארגן לקרב נגד המצרים אמר להם השם אדוני יילחם לכם כת רביעית הציע להקים רעש גדול של מלחמה לבלבל את המצרים אמר להם משה רבנו ואתם תחרישון בשני פסוקים תשובה לארבע קבוצות אל תראו התייצבו רות ישועת השם כי אשר ראייתם את מצרים היום לא תוסיפו לראותם עוד אדוני ילחם לכם ואתם תחרישון שני פסוקים עונים לארבע קבוצות עדיין נותרו שתי קושיות אחרי 210 שנים של סבל נוראי במצרים שהסתיים בן רגע מוציא אותם הקדוש ברוך הוא מה שאף אחד לא יכול היה להושע ממנה ואיך ייתכן שלמרות זאת לא אמרו ישראל שירה איך שיצאו לחירות בן אדם יוצא אחרי 40 שנה מהכלא איך שהוא יוצא הוא לא אומר הלל הוא לא מודה לשם על המקום שהוא רואה את הזריחה של ירושלים והוא לא אומר הלל על המקו מי שיוצא אחרי 80 שנה ועוד נשאר לו כמה ימים לחיות לא אומר מי שיוצא אחרי 210 שנה לא אומר שירה איך שהוא יוצא אנחנו יוצאים מהשיעור שרים הכל יודוך מה זה איך הם לא אומרים שירה ודאי ש לחירות חשובה לאין ערוך מנס קריעת ים סוף זה נס אחד כמה ניסים הם ראו שמה וכמה שעבוד וכמה עינוי וכמה זה ובשעה שנגאלו זה הזמן הכי מתאים לומר שירה למה חיכו שבוע מה היה בנס קריעת ים סוף שעורר לומר שירה יותר מעשרת המכות פליה יותר גדולה דוד מלכנו אומר בתהילים אבותינו במצרים לא השכילו נפלאותיך וואו וואו וואו איזה השמה אבותינו במצרים לא השכילו נפלאותיך ולא זכרו את רוב חסדך ויאמרו על ים בים סוף יאבא בי איזה תביעה על אבותינו איך איך ניתן להשליך את חסרון האמונה כייצד זה ניתן להשליך את חסרון האמונה רק בערב רב כתוב אבותנו ואנחנו למדנו עכשיו שזה הערב רעב מה זה מה קרה פה אז חייבים להציע מהלך שני בספר לב טהור ישב ארבע קושיות ביחד החידה הקדוש זכרונו לחי העולם הבא בחומת אנך מבאר יסוד עצום מחלק בין השנה האחרונה שהיו במצרים שהיה בה הניסים ועשרת המכות לבין השבוע של קריעת ים סוף הוא אומר קריעת ים סוף זה לא עוד נס בשרשרת הניסים המופלאים לא לא בקריעת ים סוף התחבר לעם ישראל בחינה עמוקה יותר באמונת השם ממה שהם האמינו קודם בשעה ש יצאו כלל ישראל ממצרים היה רעש גדול בכל העולם כל העולם דיברו מיציאת מצרים אבל מה טענו הגויים טענו טענה גדולה מה כל עשרת המכות לא היו בשביל עם ישראל אלא פרעו היה כזה חצוף רשע אמר מי אדוני אשר שמע בקולו אז כל המכות באו להוכיח לו יש אלוקים אז המכות נועדו לחנך להסביר להפנים להצר לענות להזיק להרוג בשביל להראות יש אלוקים חיים שמנהל את העולם ומה שהוא אומר מתקיים אז המכות אמרו הגויים מיועדות היו בשביל פרעה הרשע שיראה שיש אלוקים כי אני אדוני בקרב הארץ זה לא היה בשביל ישראל אז זאת אומרת הטענה שלהם שער מכות עשה השם לכבודו לגדולתו והראה לכל העולם שליטה מוחלטת בעולם אבל בקריעת ים סוף כשהקדושים את כל המצרים לים מידה כנגד מידה על שהשליכו את ילדי ישראל האור אז נודע לעולם כולו שהכל עשה הקדוש ברוך הוא בשביל עם ישראל ולכן אז אמרו ישראל שירה כי עד אז אפשר היה להבין שהקדוש ברוך הוא עשה את זה לכבודו ודרך אגב הוא הוציא את ישראל משמה כאילו לפי ההבנה של הגויים גם הרמבן הולך בדרך זו ומיישם על פי זה סתירה בהתנהגות עם ישראל בדרך נוספת אף על פי שראו את כל המופתים במצרים חשבו ישראל אולי הקדוש ברוך הוא עשה כך למצרים ברשעת ואם לא היה חפץ השם להצילם אז לא היה פרעה רודף אחריהם אם השם רצה להציל אותם אז למה אחר כך עוד פעם אחרי שהם יצאו כבר לחירות עוד פעם רודף אחריהם פרעה עוד פעם המצרים מגיעים להרוג אותם נראה לבאר את כוונת הרמבן שעם ישראל ראה כאן דבר תמוה ביותר מצד אחד הקדוש ברוך הוא עשה ניסים מופלאים למענם מצד שני הרשעים המצרים ופרעה עצמו עדיין חיים איך זה ייתכן למה הקדוש ברוך הוא לא הרג אותם ולא זו בלבד אלא עוד רופים אחריהם שוב פעם אז היה בלבול גדול באמונה כמו שמתאר במדרשי חכמים זכרונם לברכה מובא במדרש שאמרו חכמים בהתחלה האמינו עם ישראל בשם שנאמר ויאמן העם אחר כך יש פסוק בתהילים אבותינו במצרים לא השכילו נפלאותיך ולא זכרו את רוב חסדיך וימרו על ים בים סוף כלומר לא האמינו ורק בסוף ממשיך דוד מלכנו ואומר ויאמינו בדברו ישאירו תהילתו חזרו להאמין שנאמר ויאמינו באדוני ובמשה עבדו העץ יו מפרש האמונה במצרים לא הייתה שלמה שהרי חזרו ולא האמינו ורק בקריעת ים סוף האמינו אמונה קיימת יש מדרש שאומר למה למה הם שרו שירה דווקא אז בים אז יש הבדל יש מלך שהוא עומד נכון לקרב להבדיל להבדיל להבדיל זוכרים את צדם עם הרוה ככה במרפסת כאילו גיבור זה עדיין שיש לו עוד קרב שהוא עוד לא ניצח את האוייבים אבל יש מצב שנקרא אוגוסטוס אוגוסטוס זה מי שכבר יושב על הכיסא אין מלחמות עכשיו בים הם ראו אותו וס למה אין מצרים הוא הרג אותם כל זמן שעוד המצרים קיימים אז כאילו יש מלחמה לשם עוד לא גמרת המלחמה איתה אתה מבין עוד לא השמיט ה חמס אז מה אבל כשראו אותו גוסטוס אמרו שירה עכשיו התבאר להפליא על פי דברי הרמבן וחידדה שיש שני עניינים של אמונה בשם יתברך אחד זה להאמין שהקדוש ברוך הוא שולט בכל הבריאה ועושה בה כרצונו זה אמונה אחת באמונה הזאת הם האמינו ללא עוררין מתחילה ועד סוף שנה של ניסים גלויים שהם ראו הרי ברור שהם האמינו ב-100 א כי הם יצאו ממצרים בלי אוכל לאן למדבר עם ילדים מיליונים אין צרכניות אין איפה לקנות אין כלום והשם אומר זכרתי לך חסד נעורייך לכתך אחריי במדבר בארץ לא זרועה ברור שהם האמינו שהשם זן ומפרנס לכל וגם כשאמר להם לחזור לכיוון פעור חזרו אז ברור שם ידעו שהקדוש ברוך הוא כל יכול אבל יש יש רובד נוסף אבותינו במצרים לא השכילו נפלאותיך ולא זכרו את רוב חסדיך אבותינו לא הערב רב אבותינו לא האמינו כי הם חשבו ככל הגויים שאת הכל עשית למענך להאדיר את שמך בעולם וממילא יצא שגם הם הרוויחו הרווח ויצאו ממצרים בגלל שהשם רצה להוכיח שהוא יכל לשחרר את העם שלו אבל לא בגלל שהיה פה עניין לשחרר את העם וכולי אלא זה היה דרך אגב כאילו בחינה כזאת של אמונה זה ממש כפירה הרי הכל עשה השם למענם איך אפשר לומר שהוא עשה את זה בשבילו אז אבותינו במצרים מצרים לא השכילו נפלאותיך ומה שצעקו על עם ישראל על משה הטעת אותנו אמרת שהשם מציל אותנו אמרת שהכל בשבילנו אם זה ככה למה המצרים רוטבים אחרינו נכון היה ניסים אבל הכל היה לגדל שם השם בעולם לא בשבילנו לכן אומר דוד מלכנו לא השכילו נפלאותיך לא זכרו את רוב חסדיך שזה היה חסדים שלך איתנו לפי כך בעיצומו של נס קריעת ים סוף חשבו עם ישראל אולי המצרים עולים מהצד השני אולי זה עוד נס שבא להראות שליטה של הקדוש ברוך הוא בעולם מי אמר שזה בשבילנו כי אולי המצרים ד עדיין בחיים אולי הם יצאו בצד השני אולי הם לא טבעו רק שנסתיימה קריעת ים סוף אז נשת ש בעם ישראל הרובד השני העמוק ש באמונת ישראל שהכל נעשה לכבודם במדרש אומר הקדוש ברוך הוא הפליט את המצרים מהים גוססים כי אדם מת אי אפשר לזהות בפרט שהוא במים הרבה זמן וזה ועוד כל החבטות שהם קיבלו ועבדול קרים והכל אבל יש עוד טעם נפלא מה היה שכל מצרי הושלך לרגלי זה שהוא שעבד אותו שיזהה אותו ויראה שהקדוש ברוך הוא הוציא אותו עבדותו של זה עבדול קרים הזה וואי וואי וואי ואז הניחו ישראל את רגליהם על צום של המצרים שהתעללו בהם וכל אחד אמר לכלב שלו תאכל את הידיים של המצרי שצף בי ועכשיו הבינו ישראל שהכל נעשה למענם והקדוש ברוך הוא הרג את המצרים במכות ערוב וחושך ואפילו לא כשיצאו עדיין לא יצאו כי עדיין לא היייתה מידה כנגד מידה בשלמות לכן היה צריך להביא אותם למים לים ושמה לשקע אותם במים מידה כנגד מידה מבול השם הבטיח שלא הביא לעולם לכן הביא את המצרים למבול ועשה להם בול ובלבול בתוך המים ואז הגיע נכמה מתוקה שדרכו על הצוואר של הרשעים וחתכו את ידיהם ומתו המצרים מהמים מדה כנגד מידה בשלמות והתברר גבורת השם למען ישראל זו הסיבה שהמתין השם עד עכשיו והכל היה כדאי לכן הציווי לחזור לבעל פעור כל התהיות שהיו להם פחד נורא במשך שבוע מצרים רודפים פחד מוות חלק רוצים להתאבד חלק רוצים זה חלק זה עמוד הענן סוכך עליהם ומגן עליהם חיצים ואחר כך חרטה שיצאו והיה מגיע צברה כל זה השתלם בשביל הרגע שנקרע הים בשבילם ואז אחרי שבוע של סבל בשנה של ניסים קיבלו ויאמינו באדוני ובמשה עבדו והבינו שהכל היה בשבילם ויר ישראל את היד הגדולה אשר עשה אדוני במ ים הבינו שכל הניסים שהיו במצרים למענם לכן עוזי וזמרת יה ויהי לי לישועה הכל היה לי בשבילי לישוע המעביר בניו בין גזרי ים סוף אלה בניו עכשיו מובן כולם המתינו ולא אמרו שירה כשיצאו ממצרים כי עדיין לא האמינו שהכל בשבילם עוד לא נגמר הסיפור עוד המצרים רודפים אחריהם אז איפה היציעה לחירות מה אני אגיד עכשיו עוד לא נגמר הסיפור רק בקריאת ים סוף כשהו שלמן קמה ולא זו בלבד שהוציא אותם אלא נקם נקמתם ונתן להם בעצמם לנקום נקמה במצרים אז פרצה השיירה בהודעה מקרב לב לבורא עולם שהפליא עמם חסדיו לכן דוד מלכנו אמר אבותינו לא השכילו אבותינו במצרים לא השכילו נפלאותיך ולא זכרו את רוב חסדך עכשיו אנחנו מבינים למה הפס מחולק לשניים ליל הסדר בשביעי של פסח בליל הסדר ביציאת מצרים אנחנו מתמקדים בגבורות של השם ונפלאותיו על הניסים הרבים בכל מכה ומכה בכל המרבה לספר ביציאת מצרים אמן ישועתך כבתי אדוני ברוכים תהיו כל המרב ספר ביציאת זה התעש זה בגלל סיפרתי לכם אני הייתי במצרים זה סיפור ארוך זה הרי זה משובח הרי זה משובח זה נהיה משובח ומשתמשים בכל כלי העזר להמחיש את שלטון השם בעולם אבל השיירה עדיין לא פורצת למה כי בימים אלה אבותינו עדיין לא השכילו נפלאותיך לא ידעו שזה בשבילם רק בשביעי של פסח פורצת שירת הים מלבו של כל יהודי כי אז הוברר שהכל היה למענינו ועל כן כתב המגן אברהם תעיינו במשנה ברורה נא יז ויאמר שירת הים בשמחה וידמה בדעתו כאילו אותו יום הוא עצמו עובר בים והאומר בשמחה מוחלין לו על כל עוונותיו אי א הבטחה כזאת מנין למגן אברהם מהזוהר הקדוש ועוד ראיה מבואר במדרש רבא שיר השירים א' כו וישע משה את בני ישראל מסוף מה זה וישע הסייען מחט איהם מדוע נקבע שכר כו עצום על אמירת שירת הים בשמחה איפה ראינו שזוכים שכר מופלג כזה מחילת עוונות שנראה לנו לכאורה שולי להגיד שירה בשמחה זה גורם למחילת עוונות כיוון שהעניין הגדול הוא שאדם מרגיש בכל ליבו שהמלך הגדול גואל אותו ש ש בשפל הוא משדד את המערכות בעולם והופך עולמות ומעניש את הצוררים שלו עד שמהפכת כל העולם והכל כדי שהוא הקטן יוכל להרגיש רגש נקמה באימפריה ענקית ודרוך על צבם לכן צריך לומר את השיירה בשמחה לא בשמחה גשמית כמו אדם שהרוויח כסף וגם לא שמחה של מצווה אלא צריך שידמה בדעתו כאילו אותו יום הוא עצמו עובר בים מדוע כי כל המטרה היא להתבונן איך מלך מלכי המלכים שעליו נאמר השמיים כיסאי ו ארץ אדום רגליי כביכול רוכן אל כל אחד מישראל אפילו השפל ש בשפל ושואל אותו בני מה חסר לך מה אתה רוצה מה אתה חפץ והבן אומר לו המצרים מחייבים לי מתעללים בי משפילים אותי זרקו לי את הבן ליור ואז מגיע הרע הגדול הרגע הגדול אב הגדול עושה נקמה בגויים מידה כנגד מידה על כל צער שגרמו לבן שלו עד הפרטים הקטנים סוס ורוכב ו רמה וים נקמה מושלמת והבן מאושר וכשאדם מתבונן בזה ודאי שהוא שמח וכשהוא שמח זה תשובה מאהבה זה הכרת הטוב שצריך להרגיש בלב כלפי מלך מלכי המלכים ואת כל החיים להקדיש למענו יתברך בוודאי שאדם כזה זוכה למחילת עוון עוד מעט נראה את זה שהקדוש ברוך הוא ילבש את החלוק שלו עם כל הגביות של כל המתים שרצחו הגויים וינקום בהם ועמדו רגליו על הר הזתים והקדוש ברוך הוא יצא למלח לחמה והוא יילחם לבדו נגד כל הגויים אבני אל גביש אש וגופרית המתיר עליו ועל גפיו יא חביבי אף אחד לא יכול לעמוד מולו עוד מעט תחזיקו מעמד ועם אמונה חזקה לסיום אמרנו הפסח סובב סביב הפה בליל הסדר כל המרל ספר ביציאת מצרים הרי זה משובח אז העיקר זה הפה והגעת לבנך גם שביעי של פסח בפה שירת הים למה אומר רבי צדוק הכהן מלובלין זכר צדיק לברכה מהות חג הפסח זה פה פסח להלל קדוש ברוך הוא מכ כיוון שהזוהר הקדוש מבאר שהדיבור של עם ישראל היה בגלות במצרים הדיבור היה בגלות במצרים היו צריכים לתקן את חטא לשון הרע של יוסף ואחים דיבתם רעה דיבתם רעה ולכן הגואל של ישראל משה רבנו היה כבד פה כבד פה כבד פה כוח הטו של מצרים פרעה פה רע פה רע פה רע פרעה זה פה רע זה היה כוח הטו של מצרים כי הוא חרף וגידף מי השם אשר ישמע בכולו אוי אוי וגם השעבוד עבודת פרך זה התחיל בפרח בלשון חלקלקה נגאלו ישראל בזכות שלא שינו את שמם זה לשון ולא שינו את לשונם זה לשון ולא דיברו לשון הרע זה לשון נזהרו מהעריות שלוש מארבע זכויות קשורות לדיבור לפי זה מבאר השפת אמת מה זה לשון באגדה של פסח וירד מצרימה אנוס על פי הדיבור לתקן את הדיבור לתקן את חטא לשון הרע תראו מה התגלגל מלשון הרע זה נאמר בתהילים פ ה וואי בתהילים איפה פ ה וואי תהילים פה מה כתוב שם אנוכי אדוני אלוהיך המעלך מארץ מצרים הרחב פיך ואמלאהו תהלל ותשבחות ורוב כוחו של הקדוש ברוך הוא על הניסים שעשה למענך זה המהות של חג הפסח להלל שבח ולומר שירה ואפילו הכלבים שמעז הנפש שהם נצרו את לשונם ולא נפחו באותו הלילה זכו גם לומר שירה בואו נשתחווה ונכרעה נברכה לפני אדוני אלוהינו וואי גם אנחנו נפתח את הפה ונודה לשם הכל יודוך והכל ישבחוך והכל יאמרו והכל יאמרו אין קדוש קשה הכל יודוך והכל ישבחוך והכל יומרו והכל יומרו אין קדוש כשם הכל ם והכל ישבחוך והכל והכל והכל יאמרו אין קדוש כשם הכל יודוך והכל ישבחוך והכל והכל והכל יאמרו אין קדוש כשם סוף סוף יודעים מה זה שבת שירה נו מהיום אפשר להתחיל לכוון בשירת הים כאילו אנחנו עוברים ממש בתוך הים והשם עושה את זה רק לכבודנו רק בשבילנו מה אתה צריך לחסל את המצרים אין בעיה המינות אני כבר מטפל וצ'יק צ'ק הקדוש ברוך הוא עושה להם שמה בלבלה בתוך המים מסכן עבדול קרי הרי אני מכוון לקיים מצוות חכמים רבי חנני ברגשי אומר סו הקדש ברוך הוא זק ישראל נפיק.