ויבז עשיו את הבכורה
- - - לא מוגה! - - -
נציבי יום לעילוי נשמת סעדיה בן משה וריסיה בת שמס מנוחתם עדן אמן אמ יחיאל בן פודה יזכה לזיווג הגוף משורש נשמתו בעליה ברוחניות תמיד אמ אברהם עתיק בן פודה ייזכה לזיווג הגון משורש נשמתו ועליה ברוחניות תמיד אמ אליעזר יעקב בן פולה יזכה לזיווג הגון משורש נשמתו בעלי ברוחניות תמיד הילת בת ברכה תזכה לבריאות אתנה בפרט בעיניים ובנותיה וחתני ומשפחתה כולה יכירו באמת וילכו בעקבותיה ויזכו גם לשלום בית פרנסה בשפע וכל בנ ד מתיו אמן אמן מאיר בן אסתר יזכה לרפואת הנפש והגוף תשובה שלמה וזיווג הגון מהרה אמן
"וַיִּבֶז עֵשָׂו אֶת הַבְּכֹרָה"
אלו עבירות עבר עשו ביום מכירת הבכורה ויכן הן נרמזו בתורה הקדושה למה בזוי הבכורה עבירה חמורה באיזה יום הרשיע עשו לעין קול ועשה את המעשים הללו האם עדיף לו לאדם שיהיה לו בן אחד צדיק ובן אחד רשע או עדיף שלא יהיו לו ילדים כלל וכלל האם כהן יכול למכור לישראל את הכהונה כדרך שמכר עשו ליעקב את הבכורה לכאורה ניית הבכורה זה מכח טעות צריך להתבטל כי הבכורה שבה הרבה יותר מנזיר עדשים האם זה לא הונאה גמורה וזה הרבה יותר משטות יותר משישית מה הם בגדי עשב החמודות יכן היו בימי עשו אותם כותנות עור שהיו לאדם הראשון אמרו חכמים זכרונם לברכה במדרש רבא סגי ויגדלו הנערים רבי לוי אמר משל להדס ועי סבונית שהיו גדלים זה על זה וכיוון שגדלו זה נותן ריחו וזה נותן חוחו קוץ כך כל 13 שנה שניהם הולכים לבית הספר לאחר 13 שנה זה הולך לבתי מדרשות וזה הולך לבתי עבודה זרה ומכאן אמר רבי אלעזר צריך אדם לטפל ולחנך את בנו עד שיהיה בן 13 שנה מכאן וילך צריך שיאמר ברוך שפטרני מעונשו של זה מבואר אם כן שעשו הרשיע כשהיה בן 13 כשהגיע ל-13 יצא החוח הקוץ הזה במקום אחר במדרש שם ביא כתוב ויזד יעקב נזיד שאל עשו את יעקב מדוע אתה מבשל היום נזיד אמר לו יעקב כיוון שהיום נפטר אברהם אמר לו עשו אם נפטר אותו זקן אם כן אין לא מתן שכר בעולם הבא ולא תחיית המתים אם נחשב לפי המדרש הזה הרי שעשו ירשיע באותו היום שבו נפטר אברהם ובמסכת בבא בטרה טז מבואר שבאותו יום שנפטר אברהם היה עשו בן 15 שנה שהרי אברהם אבינו הוליד את יצחק שהיה בן 100 שנה ואברהם נפ צר בגיל 175 שנים אם כן יצחק היה בן 75 כשנפטר אברהם ואם נמשיך נמשיך ונחשב הרי שיצחק הוליד את יעקב ואת עשו כשהיה בן 60 ואם כן החשבון יוצא כשנפטר אברהם עשיו יעקב בני 15 שנים אז נמצא שעשו רשיא כשהיה בן 15 שנים אז לכאורה הדברים סותרים זה את זה האם עשי רשי כשהיה בן 13 ויצא חוחו או 15 עוד דבר יש להבין מה פשר התע של עשר שהוא אומר אם נפטר הצדיק הזה אין תחיית המתים מה עניין המיתה של אברהם אבינו לתחיית המתים וכי מה סבר שהוא יחיה לעולם מבאר בית הלוי אומנם עשו [מוזיקה] ברשיה בגיל 13 סתר אבל עדיין לא הרשיע בגלוי עד שנפטר אברהם אבינו שהיה בן 15 הרי סלקו את אברהם אבינו חמש שנים לפני הזמן בשביל שלא יראה בצרתו של עשו שהוא יוצא לתרבות רעה זה הסיבה עוד וד יש להבין מה פשר הטענה של עשו אם נפטר צדיק זה אן תחיית המתים אז אמרנו שהבית הלוי אומר עשו הרשיע בסתר שהיה בן 13 שנים אבל עדיין לא הרשיע בגלוי עד שנפטר אברהם אבינו בן 15 מדוע כיוון שבברית בין הפטרים אמר הקדוש ברוך הוא לאברהם אבינו עבדו עינו אותם 400 שנה באחרי כן יצאו ברכוש גדול מצד שני הבטיח הקדוש ברוך הוא לאברהם אבינו עצמו באתה תבוא אל אבותיך בשלום כלומר אתה אברהם לא תהיה בגזרת השעבוד אתה תבוא אל אבותיך בשלום אז כל מה שכתוב עבדו בעינם 400 שנה ואחרי כן יצאו ברכוש גדול זה מוטל על זרעו של אברהם אבל לא על אברהם כי אתה תבוא אל אבותיך בשלום אתה לא תהיה בגזירת השבו במסכת נדרים לב מבואר אף על פי שגזר הקדוש ברוך הוא על זרעו של אברהם ועבדום ועינו אותם לא כל זרעו של אברהם בכלל הגזירה אלא רק יצחק שהרי אמר לו הקדוש ברוך הוא כי ביצחק יקרה חזרה זאת אומר מה יצא ממנו יצחק וישמעאל נכון אז ביצחק יקרא לחזרה ואף לא כל זרעו של יצחק אלא ביצחק ולא כל יצחק אם כן עד שנפטר אברהם אבינו לא חשש עשו מהשעבוד שהרבי מה אברהם הבטיח הקדוש ברוך הוא שהם לא השתעבדו כי אתה תבוא אל אבותיך בשלום אבל ביום שנפטר אברהם אבינו חשב עכשיו עש עכשיו הגזירה נתונה על חלק מזרעו של יצחק זה או יעקב או הוא עצמו רק על חלק והכל תלוי בדבר אחד מי ימשיך את שושלת האבות הקדושים מי יהיה הממשיך מי שיהיה ממשיך הוא יהיה בשעבוד מה עשה עשו הכריז לעין קול כמה הוא רשע בפרהסיה הודיע שהוא יוצא מכלל ישראל מכיוון שיצא מכלל ישראל אז הוא לא בחרב השעבוד כי הוציא את עצמו מן הכלל אז הוא לא כבר המשך זרעו של אברהם אבינו וגם לא המשך זרעו של יצחק אבינו וככה הוא הבין שהוא מתפטר מגזרת השעבוד כדברים הללו מבואר גם בדרשות הרן לכן הסכים עשו למכור את הבכורה בחפץ לב היות ויעקב הוא ממשיך השוש והוא ובניו השתעבדו מה הוא צריך את הבכורה אם הוא לא שייך לעם ישראל כבר מה הוא צריך את הבכורה זה עשר את הבכורה מה עשה עשו ביום שנפטר אברהם יש לווייה גדולה עולמית גדול הדור בעיני כל העולם נפטר באותו יום כמה לבו אותו אם יעקב אבינו לבו אותו כל מצרים וכולי וכולי וכולי ועמים נוספים כנענים וזה ו כמה לבות אברהם אבינו מה עושה אותו רשע עשו באותו יום הוא עסוק בחמש עבירות חמורות והמדרש רבא סג יד וגם הגמרא בבא בת רטו הם אומרים מזה עברות דבר ראשון הוא בא על נערה מאורסה דבר שני הוא הרג את נמרוד דבר שלישי הוא כפר בעיקר דבר רביעי כפר בתחיית המתים דבר חמישי ביזה את הבכורה בפרקי דרבי אליעזר כד מסופר איך הרג עשו את נמרוד ובא אל עשו הובא לי עקב ושאל אותו כיצד אני אצליח להתגבר על נמרוד אמר לו יעקב תדע לך כוחו מחמת הבגדים שעליו אלה הבגדים שלבש אדם הראשון והם הכונות עור שקיבל מהקדוש ברוך הוא הבגדים התגלגלו לנוח שנתן לחם בחם לבנו הגדול כוש בכוש לבנו הגדול נמרוד ועל כן אם אתה רוצה לנצח את נמרוד לך ואמור לו אם אתה גיבור תילחם איתי בלי הבגדים וכך עשה פשט נמרוד את הבגדים ואז הצליח עשו להרוג אותו הוא היה בן 15 רק לאחר שהרג אותו עשו הלך ולקח את הבגדים לעצמו והם בגדי עשו החמודות כשלב ש אותם עשו נעשה גם הוא גיבור כמו שה נמרוד ועל זה נאמר גיבור צייד וכך היה גם לאחר 48 שנים כשבא יעקב ליצחק לקבל את הברכות נכנס עם בגדי החמודות של עשו כיוון שעשו היה מחביא את הבגדים היקרים הללו אצל אמו רבקה הוא לא שמח על הנשים שלו שם את זה אצל אמא ואז נאמר וירח יצחק את ריח בגדיו פירש רשי הריח יצחק ריח גן עדן ריח הזה יצא מן הבגדים זוהר הקדוש מגלה לנו בדף קמב כשנתן הקדוש ברוך הוא לאדם הראשון את הבגדים היה זה בגן עדן ונדבק ריח גן עדן בבגדים כשנמות בעשו הרשעים לבשו את הבגדים הריח נעלם אבל כשהגיעו לידיו של הצדיק יעקב שהוא כשופר ד האדם הראשון מיד חזר הריח ועל זה אמר לו יצחק אבינו ראה ריח בני כריח השדה איזה שדה חקל תפוחין קדישין זה גן עדן אז הריח ריח גן עדן מי אומר את זה יצחק מאיפה הוא יודע שזה רח גן עדן הוא היה שלוש שנים שמה אחרי העקדה הוא עלה שלוש שנים לגן עדן לפי זה התבאר באופן נפלא ביותר מה שאמרו חכמים זכרונם כה במדרש רבא כיב בתורתו של רבי מאיר כתוב על בגדי אדם הראשון כותנות אור לא כותנות עור ומבואר בזוהר הקדוש ההבדל בין העור לאור קודם החטא של אדם הראשון זה היה כותנות אור מלבוש אלוקי וריח גן עדן דבוק בהם כשחצה אדם הראשון הפכו להיות ק נות עור בלבד כך גם בימים לאחר מכן שנמרוד בעשו לבשו אותם כותנות עור כשהגיעו לידי יעקב חזר הבגד לקדמותו להיות כותנות אור עם ריח גן עדן אז אמרנו בעל נערה מאורסה הרג את נמרוד כפר בעיקר כפר בתחילת המתים וביזה את הבכורה איך הוא ביזה את הבכורה חכמים במדרש רבא סג יד מביאים הביא עשו כת של פריצים חברה ג'מע באים איתו כנופיה ככה הביא קד של פריצים ואמר להם בואו נאכל משלו ונל עליו הוא יתן לנו אוכל ומה יצא לו מזה שום דבר ורוח הקודש אומרת לגבריאל ומיכאל תכתבו שעשו מכר את הבכורה ליעקב והיא שייכת ליעקב וואי וואי וואי שני מלאכים חותמים על זה עברו שנים כשבאו עשו ויעקב ליצחק לקבל את הברכה ויצחק עשו צעקה גדולה ומרד מאוד מה הוא צעק ויעקבני זה פעמיים את בכורתי לקח ועתה לקח את ברכתי האמת ברורה לכל לא יעקב לקח את בכורה אלא אתה עשו מכרת לו אותה בקניין גמור בדיעה ברורה אתה צחקת ואמרת שהבחורה שווה לך פחות ממעט אוכל אז בהתחלה צחקת ב בכית רבי יחזקאל לבנשטיין זכר צדיק קדוש לברכה היה אומר רונה עד כמה גדול כוחו של יצר הרע כשה רוחה לפניך ורח נודף אין העולם הבא שווה בעיני הבריות כלום זה לא רק אצל עשו אצל כולו אבל מיד נגמר האוכל צעקה גדולה ומראה מה עשיתי איפה אתה רואה מי עשו ומי לא בחתונות באים לא שואלים כשר לא כשר איזה כשרות מה מה עשו מי עשה לא נכנסים למטבח לא בודקים לא כלום אני אומר אפילו שנגיד ש בחזקת כשר נגיד אפילו נגיד שיש מציאות נגיד נגיד רק נגיד רק נגיד כי במציאות אין אבל נגיד אנשים באים יושבים תביא מזה תביא מזה עשוים עשבים אל תנינ אתה רוצה עוד תוריד תוריד שים שים פה ש עשבים לא מעניין אותם לא קשרות ולא בטיח ולא שום ד על פי הדברים הללו באר הגאון רבי אליהו משקובסקי איך עלה מכירת הבכורה בהרי הבכורה שווה עשרות מונים יותר מזיד עדשים ולכאורה יש כאן ודאי מקח טעות איך לאה מה זה בכורה זה דבר שערכו ו סולי בפז ואיך מוכרים את זה בזד עדשים יש כאן מקח טהו אבל נבאר על פי מעשה יהודי עני מרוד הלך לצדיק לבקש ברכה להצליח מעסקים ברך אותו אמר לו עסקה ראשונה שתזדיין בה תנה ותצליח חזר לעיר שמח וטוב להב בטוח שעכשיו השם יעזור לו עם ברכת הצדיק נכנס לאכסניה לישון היו שמה סוחרים שיכורים שתו צחקו פתאום פנה אליו אחד מהם ואמר לו בואנה יהודי אתה רוצה לקנות את העולם עם הבא שלי אמר לו בטח ודאי מי לא רוצה עולם [מוזיקה] הבא הי לך כך וכך והקנה לי את חלקך עשו קניין חתמו על שטר והעולם הבא עבר ליהודי העני כמובן שכל ההולל שמה מלאו את פיהם בשחוק שיהודי שילם כסף על נייר כתב לו ניר ני חזר הסוכן לביתו סח לאשתו את הקורות אותו אמר לה היום מכרתי את העולם בא לאיזה אחד יהודי נתן לי כסף אשתו שומע דבר כזה רועדת כול מכרת את העולם הבא שלך איך יכול להיות דבר כזה תלך מיד תקנה בחזרה את העולם הבא בכל מחיר אני לא מסכימה לחיות עם יהודי שאין לו עולם הבא יפס את הקונה מצא אותו אמר לו אני רוצה לקנות חזרה את העולם הבא אומר לו אין מחיר לעולם הבא אני לא מוכר אותו בשום מחיר טבע אותו לדין תורה מה הרב פסק שעשו פשרה העני ימכור את העולם הבא בחזרה אבל במחיר גבוה מאוד אז הסוחר טמ ואמר איפה הצדק והיושר מחר ארתי לו בזול למה הוא לא יחזיר לי את זה בדיוק באותו מחיר למה צריך לשלם הרבה אמר לו הרב תשמע נכון אתה מכרת בזול כי אתה ערכת את העולם הבא שלך בפרוטות אז באמת זה היה המחיר והשווי שלו אבל היום שאתה כבר יודע שהוא שווה הרבה אז המחיר היום הוא הרבה בהתאם למה שאתה חושב פשטו אמרה לו תקנה בכל מחיר מבאר הכלי יקר שכל אותם עבירות שעבר עשו באותו היום רמוזות בפסוק אז קודם כל רואים שאין מקח טעות כמה שאתה מעריך זה מה ששווה כמו שאמרנו הרבה פעמים שאנשים שבאמצע לימוד הגמרא הולכים לעשן סיגריה עושים הפסקה אז הלימוד תורה הוא פחות משוי של סיגריה כי סיגריה זה יותר חשובה ולכן מפסיקים בשביל זה אז איך נמדד הערך של התורה לפי מה שאתה מעריך אותו וכך בכל ה מצוות וכך בתפילות וכך בברכות וכך בכל אז הכלי יקר אומר שכל חמשת העבירות הם בפסוק אחד ויאכל ישת ויקום וילך וייבז עשו את הבכורה פה יש את חמשת העבירות איך ויאכל מלמד שהוא בא על נערה ורסה כי התורה מכנה גילוי עריות בלשון אכילה שנאמר קראן לו ויאכל לחם יתרו ששמע שהיה מישהו שהציל איש מצרי הציל את הבננות שלו מידי הרועים אז הוא אמר להם הזדמנות שיתחתן עם אחד מכם אני תקוע אתכם כבר הרבה זמן קראן לו יאכל לחם יקח אחד מכם יאללה התחתן אז רואים שעניין אכילה זה לשון נקיה שהתורה משתמשת אז זה מרומז במילה ויוכל זה שבא על נערה מאורסה אחר כך כתוב וישת בישת זה רמז שהוא הרג את נמרוד התורה קורה לשפיכות דמים מלשון שתייה איפה זה כתוב ודם חללים ישתה זאת אומרת הריגה ורציחות והכל זה נאמר בלשון שתיה ויקום ו קום זה מרמז שעשו כפר בעיקר למה כי מה זה לשון כפירה איפה מצינו וקם העם הזה וזנה אחרי אלוהי נכר הארץ וכם זה לשון כפירה אחר כך ויילך זה מרמז שכפר בתחיית המתים שנאמר א הנה אנוכי הולך למות למות ולא לקום אז זה וילך ויבז עשו את הבכורה זה במפורש כתוב ארבע עבירות החמורות רצח ואונס ו וכפירה והכל ברמז אבל ויבז את הבכורה זה כתוב מפורש למה מי שמבזה את הבכורה הוא יותר גרוע מרוצח ואנס מבאר רבנו בחיה שלבו את הבכורה זה עבירה חמורה יותר מכל השאר רשע מרושע איך תהיין למכור את כל העולם הבא שלך בשביל מעט עדשים בשביל הנעה קטנה כל כך כלל ידוע בשס כל המזלזל בדבר לא יהנה ממנו לעולם כמו שאמר שלמה המלך במשלי בז לדבר יחווה לו בז לדבר יחול לו כיוון שהוא ביזה את הבכורה וזלזול בעולם הבא לא יוכל להנות מזה כעין זה היה אצל דוד מלכנו באחרית הימים נאמר עליו ויכסוהו בבגדים ולא יהיה חם לו זאת אומרת מכסים אותו בשמיכות בבגדים ולא מצליחים לחמם אותו למה כיוון שהוא קרט את כנף מעילו של שאול וזה נחשב זלזול בבגד לכן הוא לא יכול שוב להנות ממנו איזה זלזול הוא רצה להוכיח לשאול כמה חייב של שאול חשובים אצלו כמה הוא מעריך אותו כמה הוא לא רודף אותו ולא רוצה לפגוע בו שהוא מגיע אליו לתוך המערה כשהוא מוקף [מוזיקה] בשומרים והוא גוזר חתיכה מהמעיל בשביל להוכיח לו אחר כך מהגבעה למעלה אתה רואה מה יש לי ביד תסתכל במעין שלך מי חתה את זה אני הייתי לידך יכולתי לנעוץ את החרב ולגמור את הסיפור שאתה רודף אחריי חינם ולא עשיתי זאת ושאול אומר אתה צדיק ממני וזה ופה ושם נו אז מה הוא עשה הוא התכוון לזלזל לא אבל יש בזה זלזול חתכת את ה לא היה הפלאפון לצלם שהוא היה לידו וזה מה מה הוא יעשה אולי היה יכול לקחת שמה איזה דבר שעלי לידו אולי את החרב שלו אולי משהו אחר והוא החליט לגזור את הבגד אה אתה גזרת הבגד אתה מזלזל בבגד וואי וואי וואיי שנים דר ועד ויכסו בבגדים ולא יחם לו פעם הרגשתם רעידות מתחת לתם לא כ משתלב והגוף שלכם עושה מה שהוא רוצה אה ככה הוא חי אתם יודעים מה זה כל זה בגלל חתיכה קטנה לא תגיד שהלך מעיל לגמרי זה קצה משהו קטן בז לדבר יחוה לו לכן חכמים אמרו אל תהיי בז לכל דבר אל תהי בז לכל ודוגמה יש לנו בשולחן ערוך אור החיים סימן כפה המזלזל בפרורי לחם קשה לעניות אדם אוכל ונפלו פירורים תחת השולחן ואחר כך הוא דורס אותם ברגליו לא לא לא מותק אל תזוז תביא מתתה ותביא יעה ותאסוף את הכל ולא לדרוך קשה לעניות מה אתה מזלזל השם נותן לך מזון לחם הכל אתה מפורר הכל דורך מה זה מי שמזלזל במזון אין הקדוש ברוך הוא נותן לו מזון וכן אמרו בגמרא במסכת תענית כד שראה רבי יהודה אנשים ה משחקים בלחם ומזלזלים בו נתן עיניו ונהיה רעב בעולם תראה מה זה כאב של צדיק שוא רואה איזה עבל בעולם משהו כמה יכול להשפיע על כל העולם במבט שלו סוף דבר על הזלזול על מה שכתוב ויבז עשו קיבל עונש החמור ביותר שאם אין בכורה אין גן עדן כשיש בן כזה בזוי לא רצתה רבקה כזה בן לכן היא אמרה אם כן למה זה אנוכי הבן איש חי הקדוש בהדרת אליהו אומר שואלת רבקה לשם מה התפללתי 20 שנה יצחק ורבקה לא מביאים בן אז ברור שמישהו עקר חשבה רבקה ודאי שיצחק הוא העקר כי אם היא עקרה כיצד יתכן שהשם עשה לה נס שמע את התפילות והפך את הטבע בשבילה וכל זה בשביל להביא בן רשע זה לא יכול להיות לכן היא סברה יצחק עקר ושמע השם תפילתו והביא לו בדרך נס בן צדיק את יעקב ילו היא אינה עקרה ובאמת בדרך הטבע היא הולידה בן רשע את עשו אז היא שאלה אזל שמה התפללתי הרי בסופו של דבר יצא ממנה בדרך הטבע מזרע בתואל הרשע עשו כי הי הבת של [מחיאות כפיים] בתואל אז היא יכולה להוליד מזרעו מה יצא רשע אז היא שואלת אז למה זה אנוכי אז בשביל מה התפללתי ענו לה מן השמיים בנבואה תועה שני גויים בבטנך שניהם באו בדרך נס ודווקא את העקרה כתוב ויעתר יצחק לאדוני כי עכרה היא רבקה עקרה לא יצחק אף על פי כן הנס לא היה לבטלה יש צורך גדול בלידתו של עשו כמו שלמדנו בדברים אחרים כדי שיפרנס את יעקב ובשביל שהתגיירו ממנו הגרים המפורסמים בעולם שמעיה ואבטליון רבי עקיבא רבי מאיר קלו סגר ועוד אבל רבקה אמנו לא רצתה בן צדיק ובן רשע מה הראייה לכך במסכת דכות י מבואר שחזקיהו המלך חלה ונטה למות בא אליו ישעיה הנבי ואמר לו אף על פי שאתה צדיק בזכותך כל ישראל יודעים את כל התורה כולה ונעשה לך נס והשם הרג את נחרים עם 370 מיליון חיילים עם כל הזכויות האלה ואתה ראוי להיות משיח מת אתה ולא תחייה לא בעולם הזה ולא לעולם הבא וואיי וואי וואי למה למה כיוון שלא עסקת בפריה ורבייה לא התחתנת ולא הבת הילדים אמר לו חזקיה לא הבאתי כי ראיתי ברוח הקודש יהיו לי בנים רשעים אמר לו ישעיה הנביא למרות זאת לא אתה צריך לחשב חשבונות אתה צריך לעשות מה שמוטל עליך פרו רבו מלאות הארץ והקדוש ברוך הוא יעשה את שלו ועל כן מת אתה ולא תחיה כבר נגזרה גזרה צדיק כזה גדול ראוי להיות משיח להושיע את כל העולם לתקן עולם במלכות שדי אומרים לו בגלל מצווה שאתה לא קימת אמר לו חזקיה המלך כלה נבואתך בן אמוץ וצא כך מקובלני מבית אבי הבא אפילו חרב חדה מונחת על צברו של אדם על התייאש מן רחמים וישא פניו אל הקיר התפלל מקירות ליבו הוסיפו לו 15 שנים שנאמר לא אמות כי חיה לא אמות בעולם הזה כי חיה לעולם הבא ואספר מעשיה אספר מעשה י אני אספר את המעשים של ה-15 שנה שהוסיפו לי מעשה יא י זה 15 י וחזקיה המלך נשא את בתו של ישעיה הנבי לישה ונולדו לו ארבעה בנים מנשה ואמון רשעים גדולים וצדקיהו ויאשיהו צדיקים גדולים מה למדנו אף על פי שייצאו מחזקי שני צדיקים ושני רשעים הוא בכל זאת העדיף לא להוליד בכלל גם לא את הצדיקים ובלבד שלא להוליד את הרשעים זאת אומרת אם יש בין צדיק ובין רשע עדיף שלא יהיה כלום ככה החליט חזקיה המלך משום כך מבאר הגאון הגריז אמרה רבקה למה זה אנוכי עדיף לי לא ללדת בכלל אם יצא ממני בן רשע הדברים מגיעים עד כדי כך שהמדרש רבא סג מבואר מדוע חי יצחק יותר שנים מאברהם אביו אברהם 1775 ויצחק 180 כל זה כדי שאברהם לא יראה את הנכד עשו יוצא לתרבות רעה יוצא ששווה להפסיד חמש שנים של אברהם אבינו שהוא משנה את העולמות כולם כל יום בלבד לא לחבות צער של בן רשע ואמרו חכמים זכרו רכ קשה תרבות רעה של אדם בתוך ביתו במלחמת גוג ומגוג יא בא בא מלחמת גוגו מגוג מתים מיליונים אטומים פצצות בלאגן בא בא בא בא בבא ולגדל ילד רשע בבית יותר קשה ממלחמת גוג ומגוג אה עכשיו היייתה מלחמה אז היה כן זעקות וזה טוב נכנסים יוצאים יום כן יום לא ככה זה פה שם אבל תרבות רעה בתוך הבית מטריף אותם מהבוקר עד הערב ורק שמועות רעות ורק זקים ורק צרות ורק צעקות ומתעלל בילדים ועושה ככה ומביא שמועות רעות עליו וכולם מדברים ואיפה שאתה הולך כולם מסתכלים עליך איזה בן יש לך ואיזה וואי וואי וואי וואי וואי זה התקפות בלי סו לכן מחדד הגאון מוילנה וגם מקשה על הפסוק בן חכם ישמח אב ובין כסיל תוגת אמו משני פרק י למה כשהבנו חכם משמח את האב וכשהוא כסיל התוגה שורה דווקא על אמו משיב הגאון מוילנה הבן חכם מראה את החוכמה בבית המדרש איפה שנמצא האבא לכן בן חכם מי שמח אב אבל לעומת זה בן כסיל איפה הוא נמצא בבית במקום שהאמא נמצאת ומכלה את זמנו לכן הוא תוגת אמו לפי זה מתבקש הדבר שדווקא רבקה האמא היא שתגיד למה זה אנוכי אני צריכה רשע שיהיה לי תוגה מה אני צריכה את זה שכן רבקה אינה רוצה בן כסיל כזה סיל עשו כזה שמבזה את המכורה הוא מוכר את העולם הבא תמ פרוטות איזה טמב כזה בשביל פרוטות וישב את הבכורה זה לא יאמן כסופה לכן דבקה לא רוצה אם כן למה זה אנוכי ועדיין נותרת קושיית המהרל כיצד ייתכן בכלל למכור את הבכורה כי כהן יכול למכור כהונה למי שירבה בבחיר באמת אפשר למכור בכורה למה בכורה שונה מכהונה כהונה זה מתנה מהקדוש ברוך הוא בתורה זיקתה את המתנה הזו לכהן לכן הוא לא יכולל כור את הכהונה אבל הבכור זכה לבכורה לעבוד בבית המקדש משום הכבוד בגלל שהוא בכור קדש לי כל בכור את זה מחר עשו את הכבוד להיות הגדול אותו דבר כהן כהן יכול לוותר על הכבוד כהן יכול לוותר ראשון ולתת למישהו אחר אבל את הכונה הוא לא יכול למכור את הכבוד שיש לו מהקונה הוא יכול לוותר אבל על עצם זה שהוא כהן לו ויאירו הדברים מאחר שעשו ביזה את הבכורה מידה כנגד מידה גם כבודו שלו פרח ממנו מאחר שהוא מחל כבודו נמצא עכשיו שהבן החכם יעקב אבינו ישמח או והוא זוכה לכבוד להמשיך את השושלת המפואר של כלל עם ישראל ואת עשו אנחנו רואים היום קוראים לו למשל ביידן שיש לו בן פושע גדול סמים ו סים מגונים וכל מיני דברים והשקרן הזה אמר שהוא לא יחון אותו בתור נסי יש לו זכות לחון כל מי שהוא רוצה בהרבה רעיונות הוא אמר שהוא לא יחון אותו ועכשיו האדם הסנילי הזה ביידן החליט לחון אותו והוא כרגע שוקע לאט לאט בדיכאון בגלל שמרו פסגת העולם השליט העולמי בממלכה הגדולה נזרק על ידי חבריו הדמוקרטים ובמבה מכר אותו ושם את קמלה שקמ והדמוקרטים גורשו מהסנטר אז לכן הוא מגלה מה זה עשו איך עשו משקר לכל האומה האמריקאית הוא אמר שהוא לא יחון את הבן שלו כי כולם צריכים להיות שווים מול החוק אבל כמו בישראל כבר רוצה תי קלטת מזמן כולם שווים יש שווים יותר ויש שווים פחות ההכל יודוך והכל י שמ חוך והכל יאמרו והכל יאמרו אין קדוש כשם הכל יודוך והכל ישחו והכל יאמרו והכל יאמרו אין קדוש קשה הכל יודוך והכל ישבחוך והכל והכל והכל יאמרו אין קדוש קשה מכל יודו כל ך והכל וכל וכל אין קדוש כשכול למצוות