מכת בכורות - חלק ב' - רק המאמין נגאל
- - - לא מוגה! - - -
נציב יום לעילוי נשמת אברהם בן סלח סלם וורדה גרמה ירדנ בת יהודה בשדרה שושנה תן נשמתם צרורה בצרור החיים אמן בורדה גרמה מנוחתה עדן
אנחנו נמצאים עכשיו בחלק ב' חלק ב' מכת בכורות
מי הרג את הבכורות המלאך או השם ולמה צריך דם על המשקוף במדרש רבא כתוב ועבר אדוני לנגוף את מצרים יש אומרים על ידי מלאך ויש אומרים שהקדוש ברוך הוא בעצמו מקשה המהר זו סתירה מפורשת לדברי בעל האגדה ועברתי בארץ מצרים בלילה הזה אני אדוני ולא מלאך כלומר שהקדוש ברוך הוא בעצמו הרג אותם והקושי זועקת באותו פסוק ממש יש סתירה כך כתוב ועבר אדוני לנגוף את מצרים וראה את הדם על המשקוף ועל שתי המזוזות ופסח אדוני על הפתח ולא יתן המשחית לבוא אל בתיכם לנגוף אגף הקדוש ברוך הוא המשחית המלאך ובפרט אם הקדוש ברוך הוא הכה מה צריך דם על המשקוף רשי מדגיש ואתם אל תצאו איש מפתח ביתו עד בוקר מאחר שניתנה רשות למשחית לחבל אינו מבחין בין צדיק לרשע יוצא לפי דברי רשי שהמלאך המשחית הוא הכה הפך מדעתו של בעל ההגדה ותמו ביותר במדרש רב יחב מבואר חצות לילה אקום להודות לך על משפטי צדקך להודות על המשפטים שעשה אדוני במצרים בחצות הלילה דוד המלך אומר למה אני קם בחצות הלילה להודות לך על המשפטים של צדק שעשית עם המצרים בחצות הלילה מקת בכורות מוסיף ה רש חלק מהמצרים היו מפחדים מה עשו באו אלי ישראל וביקשו מהם שיתנו לבן הבכור ללון אצלם כיוון שהגיע חצי הלילה היה הקדוש ברוך הוא נוטל נשמתו של המצרי ומניח את הישראלי פליה עצומה אז לשם מה צריך לתת דם על המשקוף אם הקדוש ברוך הוא יודע להיכנס לבית שיש עליו דם על המשקוף כדי לטול נשמתו של המצרי מה זה משנה איפה הם היו המצרים הוא לקח והיכה אותם בחצות אז למה צריך דם על המשקוף להבחין הנה הוא יודע בדיוק מי נמצא בפנים במדרש רבי יז ה מבואר תפקידו של המלאך המשחית היה להרוג את העוברים בכך שגרם שיפילו וולדות ההן זאת אומרת בכור גם שהיה בבטן כעובר המשחית היה גורם לאמהות להפיל כדי שימות הבכור לא ישאר בכורות והגאון מוילנה מוסיף עוד תפקיד היה ל למשחית להרוג גם את מי שהגיע זמנו באותו יום למות מי שנכתב לו שהוא צריך למות לאב דווקא בכור כל מי שצריך למות כמו שכתוב יום המוות מיום וולדו אז המשחית לקח את נשמתם של אלה שהיו צריכים למות גם באותו יום על כל פנים עדיין זה לא מיישב את הקושיה מדוע צריך למרוח דם על ה שקוף אם הקדוש ברוך הוא בכבודו עצמו הרג את בכורי מצרים דבר נוסף למה נאסר על עם ישראל לצאת מפתח הבית הרי ממילא הקדוש ברוך הוא הרג אפילו מצרי שבבית של ישראל העניין מבואר בזוהר הקדוש בכור מאב הקדוש ברוך הוא הרג בכור ם המשחית הרג מבאר המר זו מדויק גם בלשון הפסוק ואדוני קה כל בכור את כל סוגי הבכורים מאבא ו מאמא זכרים ונקבות חוץ מבתיה חוץ מפרעה כגון מצרי שבא על 10 נשים בזנות כולם בכורים מצדם למה כל שה היא שונה מחברתה וכל אחת ילדה את הבן הראשון מגבר אחד אז זה בכורים של אמא וכן אישה שזינתה מאחר ילדה ואילו את בן מבעלה ילדה אחריו הבנו בכור מאו על כן בכור מהם שהוא פתר רחם דהיינו יוצא ראשון וגלוי וידוע לכל שהוא בכור כולם יודעים זה פעם ראשונה שהא ילדה היה זה תפקידו של המלאך המשחית להורגו מה שאיין כן בכור מאב מי יכול להבחין בין טיפה לטיפה אם הבעל ילד אותו או הבועל ילד אותו זה יכול רק הקדוש ברוך הוא לפי זה מתבאר להפליא הקדוש ברוך הוא שהרג בכורים מאו אכן לא היה צריך את מריחת הדם על הדלת כי ודאי גלוי וידוע היה לפניו הטב כן שרוי יהודי וכן שרוי מצרי וגם מצרי ששהה בביתו של יהודי אם היה בכור מאב מת ולם המלאך המשחית לעומת זאת התפקיד שלו להרוג בכורים ם המפורסמים צריך גם צריך היה לתת עבורו דם על המשקוף פן הוא יכנס לביתו של ישראל ויהרוג ולכן גם אסור היה לעם ישראל לצאת מפתח הבית כיוון שהמשחק אינו מבחין בין צדיק לרשע ונדבך נוסף במכת בכורות התבאר להפניה על פי מדרש נוסף כתוב בפסוק ותהי צעקה גדולה במצרים כי אין בית אשר אין שם מת מדוע היה בכל בית מת רשי מפרש שני פירושים האחד שבבית שלא היה בכור גם כן מת מישהו חייב למות בכל בית אחד ואם אין שמה בכור בבית לא נמצא בכור או שהוא הלך לישון אצל ה ישראלי או שהבכור כבר מת מזמן ולא נשאר בכור אז את מי הורגים את הגדול שבבית ופירוש שני שמביא רשי למה צריך היה להרוג בכל בית שהיו המצריות מזנות תחת בעליהן ויולדות מגברים אחרים שאינם נשואים וכך היו בתים בהם לאישה אחת היו חמישה בכורים מאבא כי כל אחד היה אבא אחר אם כן הפירוש השני של רשי התבאר בדברי הזוהר הקדוש שאמרנו שבחור מאב הקדוש ברוך הוא בעצמו הרק כי רק הוא יודע להבחין בין טיפה לטיפה מוסיף הרמבן לכן בתהילים עח נא כתוב וייך כל בכור במצרים ראשית אונם כלומר הפסוק מרמז על כך שמתו הן בכור מצרים מצד האם והן ראשית אונו דהיינו בכור מצד האב כל בכור וגם ראשית עונם כל בכור זה ש של האמא בראשית עונם זה של האבא אולם גם בפירוש הראשון ברשי מפורש במדרש אמר רבי אבא בית שאין בו בכור גדול שבהם מת יוצא כמו שבארנו שהקדוש ברוך הוא הרג את הבכורים בכל מקום הם היו ומשחית הרג את הגדול שבהם זה בתנאי שהיה בבית שלו אבל אם הוא שם בבית של יהודי לא נכנס לשם משחית בגלל אדם שהיה במשקוף ולכן אסור היה לעם ישראל לצאת מפתח הבית כי הוא לא מבחין לפי כך יתבהרו הדברים להפליא עיקר מכת בכורות היא בבכור מאב אותם הרג הקדוש ברוך הוא כי לגברים היה הרבה בכורות לאמא יכול להיות בכור אחד אפילו אם יהיו הערה אנשים יש לה בכור אחד הראשון אבל לאבות לזכרים יכול להיות 10ה בכורים אז עיקר מכת בכ ות הייה ב בכורים מאב אותם הרג הקדוש ברוך הוא לא משנה היכן היו אבל כדי שיהיו עוד כמה מכות בתוך מכת בכורות נתן הקדוש ברוך הוא למלאך המשחית אפשרות להרוג גם בכור ם וגם את הגדולים שבבית ואפילו אם הם ים אבל זה בתנאי שהם יהיו בבית המצרי כי בבית הישראלי לא יכול להיכנס למשחית בגלל הדם במדרש רב יות ח י ופרקי אליעזר רבי אליעזר פרק מח נאמר כל הלילה היו ישראל אוכלים ושותין יין ומשב חין לקדוש ברוך הוא וקוראים את ההלל ופרעה וכל עמו ביקשו לשלחם אמר להם הקדוש ברוך הוא בלילה אתם מוציאים את בני לא אלא בחצי היום בינתיים התפזרו עם ישראל לעשות את הציווי של הקדוש ברוך הוא וישאלו ממצרים את כליהם משה רבנו עסוק במשהו אחר בעצמות יוסף ובזוהר הקדוש מוסיף עוד נקמה עילאית שעשה הקדוש ברוך הוא למצריים פרעה קם באמצע הלילה וכמו שהקדוש קדוש ברוך הוא הרג את הבכורות נקם גם בשרו בשרים והרג את כל גדולי המלוכה למה כי הם יעצו לו לפרעה להשאיר את עם ישראל במצרים אם כן ברורים הדברים ש קדוש ברוך הוא הרג את בכורי מצרים מאב ומאם ואפילו הגדולים שבבית מתו וכל שרי פרעה שיעצו לשעבד את ישראל פרעה עצמו הרג אותם בכל האבות של הבכורים שרצו בשעבוד של ישראל הבנים שלהם הרגו אותם למכה מצרים בבכורה אז כמה טובה כפולה ומכופלת עשה לנו הקדוש ברוך הוא במכת בכורות לכן אמרנו שכל מכה מחלוקת אם היה בה ארבע מכות או חמש מכות אז אתם רואים פה שזה לא מכה רק בבכורות גם בשרים גם בד גם בגדול שבבית גם בעוברים גם בקיצור חביט חביט נותר לנו לברר מדוע מכת בכורות שונה ביחס לשאר המכות בכל המכות האחרות לא קבעו מצווה כזכר עליהם למה כי המכה אינה תכלית אלא אמצעי לצאת ממצרים אבל דווקא במכת בכורות קיימות שלוש מצוות שהתורה מעריכה בהן לא יוצא לנו מתשע מכות מצוות אבל בבכורות יש לנו שלוש מצוות בכור בהמה מצווה להקריב לשם פתר חמור צריך לבדות את החמור הראשון שנולד למישהו ואם לא יש מצווה וערפתו ומצווה שלישית שיוצאת לנו זה בכור אדם פדיון הבן כל זה ממכת בכורות של המצרים תמוה מדוע ישנם שלוש מצוות לזכר מכה אחת ובמה שונה המכה זו משאר המכות מדרש תנחומא במדבר פד מובא אומר הקדוש ברוך הוא בשביל חיבתם של ישראל שיניתי סדרו של עולם שבתורה מפורש שחמור פודים בסה ואילו הקדוש ברוך הוא פדע את ה שה עם ישראל סה פזורה ישראל בחמור שהם המצרים אשר בשרם בשר חמורים וכיוון שבני בכורי ישראל הוא קדוש והמצרים הם חמור לא רצו לבדם לכן נענשו ערבותו המצרים לא רצו לפדות אותנו ממצרים אז מערבותו מי שלא פודד או שיש פדיון על ידי את החמור תפדה בסה ואם לא תפדה ערבותו הם לא רצו לפדות אותנו אזו ערבותו נאמר בתורה כה אמר אדוני בני בכורי ישראל פירש רשי בכור לשון גדולה המדרש בראשית רבה סג אומר כאן חתם על מכירת הבכורה שלקח יעקב מעשו למה דווקא כאן מבאר הבית הלוי כיוון שכל מטרת הבריאה היא אחת שעם ישראל יהיו עם השם ויקבלו את התורה אלא שנגזרה גזרה הדרך להגיע לזה צריכים לרדת לשעבוד מצרים לכן משום שאמר הקדוש ברוך הוא לאברהם בברית בין הפטרים ואתה תבוא אל אבותיך בשלום מיד כשנפטר אברהם חשש עשו בגזרת השעבוד ומסיבה זו פרק עול באותו יום והכריז שהוא כופר בקל כי לא רצה להיות הממשיך למה כדי שלא יהיה בשעבוד כתוב כי גר יהיה זרעך עשו הוא מזרעו של אברהם הוא הבן של יצחק אז עכשיו הוא חושש באותו יום שהוא מכר את הבכורה זה הייה יום פטירתו של אברהם אבינו והוא נודע לו שאברהם נפטר בימיו לא יהיה גלות ושעבוד כי אתה תבוא אל אבותיך בשלום אז כל זמן שה אברהם אבינו חי לא יקרה כלום רק אחרי אז זה מתחיל מהיום שהוא נפטר עשו פוחד שהוא הצ ך לרדת לשעבוד 400 שנה אז הוא מחליט אני לא ממשיך אני כופר בכל שלום יוצא כשאמר הקדוש ברוך הוא כי ביצחק יקרא לך זרע עשו הבקיע את עצמו ויעקב נשאר הממשיך אז ביצחק יקרא לך זרע מה זה הזרע הזה זה או יעקב ועשו או רק יעקב עשו ביתר לא רוצה להיות ממשיך כופר אז מי נשאר יעקב אבינו ממילא יעקב קנה את הבכורה בהסכמת עשו המלאה כי הוא לא רצה להיות ממשיך יעקב שקנה את הבכורה הוא הוא הממשיך ולכן הוא ירד לגלות כי זרעו של אברהם צריך לרדת לגלות מי הממשיך יעקב והסיבה שירדו לגלות כדי לזכות לתורה ולזכות לארץ ישראל ולזכות לכל הברכות ולכן יעקב גם לקח את הברכות כי זה עסקת חבילה עם הבכורה באים הברכות וכך הגיע רגע הגולה חתם הקדוש ברוך הוא על הסכם המכירה תם נשלם פרק השעבוד ועכשיו מגיע הזמן של השכר לזרעו של יעקב בני בכורי ישראל כי בכור זה המטרה בעולם סמל החשיבות אנחנו המרכז של העולם רואים חשבו המצרים החמורים שהם הבכור שהם המרכז בעולם כי הם אימפריה אמר הקדוש ברוך הוא השא חשוב יותר מהחמור את החמור עורפים ושא שהוא עם ישראל הוא עיקר וקדוש ועל כן בני בכורי ישראל אתם העיקר בעולם כמו שאומר המדרש בראשית ברא אלוקים בראשית בשביל ישראל שנקראו ראשית תבואתו אז מכת בכורות לא היייתה סתם מכה היא בא להראות את המטרה בעולם לשלול את החשיבות החומרית של מצרים שהם חשבו שהם בכורים השם גילה להם שהם חמורים שהם לא בכורים ודגש הו על עם ישראל בני בכורי ישראל א זאת אומרת עם ישראל קיבלו חותמת כי באותו זמן ניצלו בכורי ישראל וכל בכורי מצרים מתו בזה הראה הקדוש ברוך הוא מי הבכור ב ו הבכורות של החמורים מתו והבכור בני בכורי ישראל זה החותמת על מה שעשו מכר את הבכורה יפה ועל כן מי שלא רצה להיות בצווה השם לא יצא במת במכת חושך 80% לא רצו לצאת בגלל שהתרגלו למצרים והיה להם נוח והיה להם נכסים והיה להם כל מיני דברים ולכן כתוב במדרש וחמושים עלו בני ישראל אחד מחמישה יצאו 80% מתו במכת חוש אתם זוכרים מה אמרנו אומרים במוסף הן גאלתי אתכם אחרית כראשית האחרית יהיה כראשית מה בראשית 80% מתו ו-20 א נשארו ככה גם באחרית גוג ומגוג שני שליש מהעולם ימותו ושליש עוד יצורפו והפלא דבר מאוד במדרש שיר השירים מופיע שאמר משה רבנו לעם ישראל שהם יגאלו בניסן אמרו לו איך נגאל בכל ארץ מצרים מלאה בעבודה זרה שלנו הם מבינים שהם לא ראויים לגאל אמר להם חפץ אדוני בגאולת עשו פסח ומילה וקשה הרי זה היה לאחר מכת חושך שמתו רוב רובם של ישראל וגם המיעוט שנותר מודה שהוא עובד עבודה זרה ואם כן מדוע הוא נשאר בחיים מה נשתנו אלו מאלו אלא טעם פשוט אלה שנגאלו זה אלו שרוצים להאמין הם רוצים להאמין הם לא אמרו לא רוצים לצאת הם לא האמינו שעם עבודה זרה שהם עשו יצאו אבל הם רוצים להאמין אלה היה להם לב מאמר מוסגר נוסיף במכת חושך היה פיצול לשניים היה חושך רגיל והיה חושך שלא יכלו לזוז שלושה ימים חושך רגיל שלושה ימים כל אחד נתקע במצב שהוא עמד ישב שכב שלושה ימים תענית בשכיבה בעמידה פירש רשי שתי סיבות היו למכת חושך אחת כיוון שהיו בישראל רשעים שלא לא רצו לצאת אז הם מתו בשלושת ימי אפלה הראשונים בכדי שיוכלו לקבור אותם ושלא ידעו המצרים שישראלים קיבלו מכה כי אז יגידו אה הנה אנחנו בהם זה אותו דבר אז השם יכה אותם במכת חושך ואז ישראל קברו אותם אז אפשר היה לזוז בשלושה ימים הראשונים והדבר השני למה הם לא יכלו לזוז ורק ישראל יכלו לזוז כדי שיוכלו לחפש להם בכלים כולם תקועים לא יכולים לזוז לא רואים כלום הישראלים נכנסים לבתים פה אני רואה שיש להם זה פה אני רואה שיש להם זה ו שאחר כך יבואו לשאול מהמהם יגידו אין לי מה אין לך שמה למעלה יש לך זה איך אתה יודע אומר כשאתה היית תקוע אני הסתובבתי פה עשיתי סקירה וזה רשמתי הכל דוח מלא אה אתם כאלה נאמנים יכולתם לגנוב לנו ולא גנבתם קח על עני ועל הרסי נתנו להם יש לדקדק בדברים של רשי שהפירוש הראשון חל על חצי המכה הראשונה שהיה חושך כדי ש יוכלו לקבור את הרשעים מעם ישראל אבל כדי שיאפשר להם להסתובב בבתי המצרים ולבדוק הייכן החביאו את הכלים לא הספיק החושך הראשון צריך חושך בימש חושך שזה היה בעובי של מטבע ממש אתה יכול לחוש את את החושך שהמצרים לא יכלו לזוז לכן בא החצי השני של המכה ילכו בבתים של המצרים בחופשיות על כל פנים מוכרח לנו שכל המטרה בגאולה היייתה להיות צבה השם יתברך ובכור לשון גדולה ע על כן נקראו בכור ומי שלא רצה להיות כמו עשו לא רצה מת עומק המילים ואחרי כן ייצאו ברכוש גדול תמיהה זה פיצוי של עבדות של שנים רבות מה אברהם אבינו הסכים שישת אבדו ויתעשתו זה הרכוש הגדול הרכוש הגדול זה האמונה שהם קנו בשנה האחרונה בעשרת המכות מטען שלם של ניסים גלויים ממש מעשה בראשית מחדש להודיע לעולם עני ענק אני הבורא אני עושה בבריאה מה שאני רוצה את זה טענו על כתביהם רכשו את האמונה שזה היה המטרה של כל השעבוד להכשיר אותם לזה ובסוף להגיע לגאולה במכת בכורות עם ישראל הפכו להיות ממש בני בכורי ישראל ולכן התקדשו הבכורות יש לנו שלוש מצוות מהמכה הזאת ואחת מהם זה פדיון הבן ויש עוד ו אחר הצהריים לא מחר אולי בעזרת השם נלמד על השור על החמור ועל הכלב שהיו במצרים זהלא פשוט הכל יודוך והכל ישבחוך והכל י והכל יווא קדוש הש הכל יודו כל יש כל יאמרו וכל יאמרו אין קדוש קשה ישמחו במלכותך שמר שמר שמר שבת שבת תשמחו במלכותך שומר קורא עונג שבת מקדש מקדש שבת מקדשה מקדש מקדש שביעי שבת שיהיה לכם יום נפלא יום חורפי אמן יום של גשמים זה יותר גדול מדחיית המתים ממעמד הר סיני וכולי זוכים לראות דבר כזה דבר נפלא ורוחות הקדוש ברוך הוא מנגב לנו את כל הכבישים והכל ספונג'ה בבת אחת אתה מבין לא צריך את המנקים של העיריה ולא כלום משקה את האילנות ואת הפרחים איזה יופי בירושלים בפרט איי א אי הריני מכווה לקיים מצד חכמים דאורייתא בשמחה דאורייתא גומת נפשו ישצ דורית בדת אבי לעשות נחת רוח לקדוש ברוך הוא לעשות נחת רוח לתנא הקדוש שיהיו פתותי דובבות בקבר