טוען...

לימוד תורה באש במים ובמדבר | הרב אמנון יצחק

 בית מדרש 'קהילות פז', בני ברק
 תאריך פרסום: 06.05.2013, שעה: 20:10

הורדת MP4 הורדת MP3


"וידבר ה' אל משה בהר סיני באהל מועד באחד לחודש השני בשנה השנית לצאתם מארץ מצרים לאמור", מובא במדרש רבא, בשלשה דברים ניתנה התורה, במים באש ובמדבר, במדבר שנאמר במדבר סיני. מסביר הכתב סופר, שכל מי שרוצה להשיג את התורה צריך שיהיו בו תכונות כמו שלשת הדברים - מים אש ומדבר, כמו שהמים יורדים ממקום גבוה למקום נמוך כך דברי תורה יורדים ממי שדעתו גבוהה והולכים אל מי שדעתו שפלה, לפיכך נתן הקב"ה את התורה על הר סיני שהוא נמוך וקטן, להורות שהתורה מתקיימת במי שהוא שפל ועניו ולא בעל גאוה. וזה משום שבעל גאוה מתבייש לשאול דבר שהוא לא מבין, וממלא איננו יודע את התורה, ואילו מי שהוא עניו אע"פ שישחקו עליו הולך לשאול ולהבין, כמו שכתוב ולא הבישן למד, לכך ניתנה התורה במים כדי ללמד שצריך להיות עניו כדי לזכות לקנין תורה. אז זה הסיבה ניתנה התורה במים.

וניתנה באש, שנאמר "כי נר מצוה ותורה אור", כי התורה היא אור שמאירה לאדם את הדרך ללכת בה, וכל אחד ואחד צריך לנהוג בעניניו לפי מה שמראה לו התורה. זהו שניתנה באש שמאירה לנו את הדרך, ולכן אנחנו אומרים בברכת התורה, "אשר נתן לנו תורת אמת" וצריך להבין, וכי חשיד קודשא בריך הוא ליתן לנו תורה שאיננה אמת חס ושלום? למה צריך לציין שנתן לנו תורת אמת? אלא הפירוש הוא שהתורה היא אמת לכל אחד ואחד, אותה התורה שלמד משה רבינו והתנאים והאמוראים, אותה תורה למדו הגאון והחפץ חיים, והנהגה שכתובה בה מתאימה ואמיתית לכל אחד, ולא רק בעניני רוחניות אלא אפילו בענינים הגשמיים צריך לנהוג לפי דרך התורה. 

מספרים שבזמן הצר ניקולאי נגזרה גזרה שאסור ליהודי לקנות אחוזה ברוסיה, והיה יהודי אחד שרצה לקנות אחוזה ולרשום אותה על שמו של גוי אחד שהיה ידיד טוב ונאמן עליו. הלך לרש"ז מקלם זצ"ל לשאול בעצתו אם כדאי לסמוך על הגוי, אמר לו הרש"ז כי יש לשאלתו תשובה בתורה, שהרי כששלח אברהם אבינו את אליעזר להביא אשה ליצחק, אע"פ שאליעזר היה עבד נאמן כל כך, וכשמצא את רבקה הודה לה', אע"פ שלא היתה הודאה זו בפני אברהם, ובכל זאת לא סמך אברהם על עבד כנעני אפילו עבד כאליעזר, והשביע אותו שבועה בנקיטת חפץ שיעשה את השליחות. ואומרים המפרשים שרצה אברהם ללכת בעצמו, אלא שלא היה יכול ולכן שלח את אליעזר. אמר הרש"ז זצ"ל לאותו יהודי, אם על אליעזר לא יכול אברהם לסמוך, קל וחומר שעל גוי אפילו שיהיה נאמן אין לסמוך כי לבסוף יכפור הגוי בכל ענין. אותו יהודי יצא ועשה ההיפך ממה שאמר לו הסבא מקלם, ולבסוף כפר הגוי ביהודי והפסיד את כל רכושו. 

רואים שבכל ענין וענין ולכל אדם כתוב בתורה הנהגה איך להתנהג, ולכן נקראת התורה תורה תמימה, שבכל הענינים היא אמת ותמימה, תמימה לשון שלמות. 

עוד טעם שניתנה התורה באש, כמו שהאש שעלולה לשרוף באש ולקלקל כך גם התורה כשמשתמשים בה לרעה עלולים להשרף באש. וכן אמרו חכמים ז"ל ששגגת תלמוד עולה זדון, תלמיד חכם שאינו מתנהג כראוי הרי עם הארץ רואה ולומד ממעשיו וטוען לקב"ה כי למד את זה מהתלמיד חכם, לכן צריך התלמיד חכם להזהר בתורה מאד שלא תהא תורה שלמד סיבה שילמדו ממעשיו הרעים. מה עוד אם הוא מלמד את האחרים בטעות. 

וניתנה התורה גם במדבר, לפי שהתורה נמצאת אצל אלו שהם כדור המדבר, שהיו ניזונים רק מהמן ולא היה להם יותר מכדי צרכם בלי מותרות, כמו שאמרו חכמים ז"ל לא ניתנה תורה אלא לאוכלי המן, וכך לימדו אותנו חכמים ז"ל במסכת אבות, כך היא דרכה של תורה, פת במלח תאכל ומים במשורה תשתה ועל הארץ תישן, רק מי שמסתפק במועט זוכה ללמוד, ולא מי שמבקש מותרות, מי שעוסק בתורה הקב"ה שולח לו את צרכיו ע"י נס כמו בדור המדבר שירד להם המן. 

החפץ חיים היה אומר משל לילד שהלך לחיידר, ושכח לקחת עמו אוכל, האם אביו ישאיר אותו בחיידר בלי לאכול? ודאי וודאי שהוא ידאג שיהיה לו אוכל, כך מי שעוסק בתורה בכל כוחו הקב"ה דואג להביא לו אוכל כדי צרכו. 

בזמן ההתייקרות בכלכלה, כותב המחבר יראתי שמא לא יהיה כסף לישיבה, ובדרך נס השתפר המצב יותר ממה שהיה קודם לכן, שהקב"ה דואג למי שלומד תורה שיהיה לו כדי צרכו, אפילו על ידי נס. ולכן צריך מי שלומד תורה להסתפק במועט ולא לרצות מותרות, לפי שהתורה ניתנה במדבר. זהו הפירוש על פי הכתב סופר.

ונראה לי עוד לפרש לפי מה שאמר מורינו ורבינו משגיח בישיבת לומז'ה זצ"ל, כתוב בפסוק "ימצאהו בארץ מדבר ובתוהו ילל לישימון, יסובבהו יבוננהו יצרנו כאישון עינו" הפירוש הוא, כשם שאדם נמצא בידבר הוא מרגיש שאין לו על מי לסמוך ואין לו אף אחד שיעזור לו אלא הקב"ה לבדו, כך כשיודע אדם שאין מי שיעזור לו בוטח רק בקב"ה, אז יסובבנו יבוננהו ויצרנו כאישון עינו, הקב"ה שומר עליו ומגן בעדו, כמו שאמר דוד המלך ע"ה "גר אנכי בארץ", הרי אני כמו גר שאין לו אף קרוב ומכיר אלא הקב"ה לבדו, אבל אם אדם חושב כאותו כפרי שהתפלל לקב"ה ואמר, אם לא תעזור לי אני אלך לבקש מדודי העשיר, כשאדם בוטח באחרים מלבד ה' יתברך אז אין הקב"ה עוזר לו. לכן ניתנה התורה במדבר כדי ללמדנו שיבטח האדם בקב"ה כמי שנמצא במדבר ואין לו על מי להשען אלא על ה' יתברך בלבד. 

ולכן אנו מבקשים בתפילה "בעבור אבותינו שבטחו בך ותלמדם חוקי חיים כן תחוננו ותלמדנו" כי הבטחון סיבה להצלחה בלימוד התורה, ככל שיש לאדם בטחון בה' ככה זה יהיה סיבה להצלחתו בלימוד התורה. והטעם לזה נראה, כי מי שבוטח משול הוא לאדם שסמוך על שולחנו של חכם יום יום, הלא ילמד דברי חכמה ממנו, מתוך שאוכל על שולחנו בקביעות, כך גם מי שסמוך על הקב"ה קרוב הוא לשמוע חכמתו של הקב"ה. בעבור אבותינו שבטחו בך, אבותינו אברהם יצחק ויעקב, הם בטחו בך, בזכות זה ותלמדם חוקי חיים וכן תחוננו ותלמדנו. 

עוד ניתנה התורה במדבר כדי ללמד אותנו שאין להתפעל מאף אחד בעולם, כשם שהנמצא במדבר אין אדם שיכול להניעו מדעתו, כך גם אם נמצא בין אנשים אל לו לחשוש מהם, וכשם שבמדבר לא יחסר ממה שבידו, כי אין מי שיקח ממנו, כך גם בהיותו בין אנשים אין בידם לחסר לו כלום, כי רק רצונו של הקב"ה הוא יקום ובידו לתת לו. 

הרב מלאדי אמר אחר שיצא מבית האסורים, "שרים רדפוני חינם ומדברך פחד ליבי", כשהשרים רודפים אותי זה חינם, אני לא ירא מהם כלל כי אין בידם להרע לי. ממה כן אני מפחד? מדברך, ואם רצונו של הקב"ה שירדפונו ויעשו לי צרות - "שש אנכי על אמרתך" שמח אני שמתקיים בי רצון הבורא יתברך.

מספרים העולם, מה הטעם שרוקע הסוס ברגליו כשעומד לשתות על שפת הנהר? משום שבתוך המים הוא רואה דמות של סוס נשקפת לו, וחושב שסוס אחר עומד כנגדו ושותה את המים שלו, והוא מתכוון להכות אותו ברגליו לכן הוא רוקע במים, מה קורה בינתיים - מתמלאים המים חול, והוא אינו יכול לשתות מהם. כך גם האדם סובר שדמות חברו שכנגדו תחסר ממנו מה שמגיע לו, ועושה השתדלויות למנוע מחברו, ומתוך כך מפסיד גם את שלו והולך לאופוזיציה. ואיננו יודע כי מה שמגיע לו מהקב"ה לא יחסר לו ולא יחסר לו על ידי אף אדם. אבל אם האדם בוטח בקב"ה כמי שהולך במדבר, שאין לו על מי לסמוך ואין מי שירע לו, כי הקב"ה עמו, אז הוא ראוי ויכול ללמוד תורה, וזהו טעם שהתורה ניתנה במדבר. אז אלה הטעמים שהתורה ניתנה באש במים ובמדבר, ואם נפנים את הדברים ונתבונן בהם נוכל בעזרת ה' ללמוד תורה כראוי אמן כן יהי רצון.

רבי חנניה בן עקשיא אומר, רצה הקב"ה לזכות את ישראל...

  •    שיתוף   

הכרת הטוב לרב שליט"א

  • 17.11 13:00

    שלום וברכה, ב"ה אני בעלת תשובה כבר 22 שנה, בזכות הרב זכינו להתחזק ולבנות בית של תורה!

  • 16.11 19:24

    בס"ד 18.05.2020 (שני, כד' אייר תש"פ) לכבוד הרב החסיד נזר הבראה שליט"א שמי: א. פ. אני מודה להשי"ת כל יום שזכינו אני ובני ביתי לחיות את הרב ולהלך לאורך! ו: 'ברוך שחלק מחכמתו ליראיו' ותודה רבה לך שאתה מחכים אותנו. אני מודה לך על האכפתיות ועל החסדים האין סופיים על החנות (קפז') המוצרים והתבלינים ועל הקהילה הקדושה שקיבצת סביבך. יה"ר שהשי"ת ישמור לנו עליך (אמן) כי אתה יותר מאב ומאם ותודה על המסירות נפש, זה שאתה מסלק מאיתנו את החושך בעמל רב ובאהבה רבה בלי לחשוב שניה על עצמך בכלל. הרבה זמן רציתי לכתוב לרב ולא יצא וב"ה שעכשיו הגיע לי הזכות להודות לרב. שאנחנו מרגישים שאתה כמו אברהם אבינו – ע"י שהיה בעל חסד, ויצחק אבינו – במידת הגבורה, ויעקב אבינו – במידת האמת הצרופה, ומשה רבינו רועה נאמן, ודוד המלך – נעים זמירות ישראל, ושלמה המלך בחכמתו, ופנחס במסירות נפש, ושמואל הנביא שמכתת רגלים כל יום, וכל התכונות הללו נמצאות ביחיד אחד ומיוחד לכבוד הדור המיוחד הזה! ועכשיו אתה לא רק הרועה הנאמן של ישראל אלא של כל האנושות כולה וכמו שאנחנו מצפים למשיח במהרה אנחנו מצפין ליום שיודו כולם הרב אמנון יצחק אמת ותורתו אמת והם (...) בדאים. אנחנו שמחים בשמחתך [וכואבים את כאבך בכל מה שעושים לרב, (בתאריך המכתב ב"ה נמסרה הרצאה: הבחירה בידים שלך, בני ברק 18.05.2020 shofar.tv/lectures/1320, וכן שיעור: כל המזכה את הרבים אין חטא בא על ידו - חלק ב 18.05.2020 shofar.tv/lessons/12136) ומי יודע אם זה לא כפרה לכלל ישראל] אוהבים אותך אהבת נפש משפחת פ' באר שבע מבקשים ברכה: שאזכה ש... יהיה השמש בצמוד לכבוד הרב שליט"א כמו שיהושע בן נון שימש את משה רבינו ע"ה זיע"א.

  • 14.11 11:54

    'בעת הזכרת שבחי השי"ת שבברכת: 'אתה גיבור... סומך נופלים... ורופא חולים...' ניתן להשיג ישועה עוד יותר מבקשות מפורשות. מפני שבאמירת השבח אין המלאכים מקטרגים ולכן אם יצטרך להתפלל על רפואה יכון באמירת: 'רופא חולים' להמשיך רפואה ובורא עולם היודע תעלומות לב הנה הוא יעשה בקשתנו'. (ספר בני יששכר, הובא בספר לכתחילה, אמונה ובטחון עמוד קמה', ב"ה ניתן להשיג הספר לכתחילה 'אמונה ובטחון' במשרדי שופר). וכנראה זה אחד מהטעמים לסגולת ה: "עבדו" ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) שע"י שמשבח לבורא עולם אין מקטרגים, ומספיק כוונה למשוך ישועות... ישר כוחכם! (לסגולת השמחה shofar.tv/articles/15096).

  • 11.11 10:43

    ב"ה שיעור מאד יפה, חזק וברוך! הרצאה בבני ברק 20.10.2024 בוני המגדל - הקבלת פני רבו (shofar.tv/lectures/1636).

  • 11.11 10:43

    מחנה שועפט לפני שבועיים... זה בדיוק מזכיר את הדוגמא שהרב נתן על איציק במגדל השמירה (רח"ל): 'איציק במגדל השמירה טרגי קומי' (shofar.tv/faq/1609).

  • 06.11 18:11

    כבוד הרב שליט"א זה כל כך נכון הסרטון הזה: '🎞 צריך סיעתא דשמיא לתת תרומה למקום הגון' (shofar.tv/videos/7000) איך אנשים לא מבינים את זה?!

  • 03.11 14:23

    שלום כבוד הרב ב"ה בשבת האחרונה שכבוד הרב היה כאן (ראה כתבה: סיקור שבת בראשית במחיצת כבוד הרב אמנון יצחק שליט"א בני ברק shofar.tv/articles/15236) בעלי הלך לכבודו ביקש: 'ברכה' בעניין הדירות בירושלים וחובות. כבוד הרב בירך אותנו: 'שניוושע כבר יום למחרת!'. בצפייה חיכיתי לישועה, וב"ה בערב הזדמנה לנו הלוואה כדי לשלם את כל החובות שלנו עם היתר עסקה, רציתי לבקש: שכבוד הרב יברך אותנו שנצליח לשלם את הכל ונוכל לעבור לירושלים במהרה (אמן).

  • 03.11 10:22

    כבוד הרב ב"ה שיעור בוקר, מרגש ביותר 'בלי תפילה לא מקבלים חלק קיא' - שיעור 111 שיעור מספר 1, ב"ה כמות תורמי הנציב, אח"כ המעשיות, שאין רק צריך תפילה להשי"ת, גם אם לא נקבל, עצם זה שאנחנו פונים להשי"ת, ומצפים רק לו זה עניין גדול ולהבין: שרק בזכות תפילה מקבלים זה מודעות גדולה בזכות השיעורים שמשקיע בנו הרב כדי שנייחל לישועת השי"ת, והחלק בסוף שכולם שרים 'עבדו' ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) ושירי שבת והשאלה היפה של פרשת הנח בחלק שאלות תשובה שהצחיקה, גם מאוד קשה להיפרד מסדרת השיעורים אבל זכינו בזכותם להבין את הדבר הכי חשוב שבלי תפילה לא מקבלים כלום שבת שלום ומבורך✨.

  • 03.11 10:17

    שבוע טוב ומבורך כבוד הרב שליט"א זה כל כך נכון מה שכבוד הרב מסביר בשיעור זה. (עמידה בנסיונות shofar.tv/videos/15578) תודה רבה כבוד הרב שליט"א.

  • 31.10 19:09

    הרב אמנון יצחק שליט"א! יה"ר שהשי"ת יברך אותך ואת כל אשר לך (אמן) ברוך השם תודה לבורא עולם התשובה של הבדיקה של הילד יצא תקין בזכות הברכה של הרב ובזכות הסגולות שעשיתי אחד מהם זה ששרתי: 'עבדו' ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) כמו שהרב לימד אותנו ועוד כמה תפילות. תודה רבה רבה "אֵין עוֹד מִלְבַדּוֹ" (דברים ד, לה). (לסגולת השמחה shofar.tv/articles/15096).

יוצרים קשר עם שופר

 משרדי שופר

 03-6777779

 דואר אלקטרוני

 [email protected]

 מספר פקס

 03-6740578

 שופר קול

 02-372-4787 | שידור חי:  073-337-6900

תגובות, ראיונות ופרסומים אחרונים בתקשורת

קליפים וסרטונים