תמלול
בית שמש - הרחק מן הרשע והשפעתו
ערב טוב בעזרת השם נעשה ונצליח והשם עלינו ברחמיו ירוויח.
הערב הזה יהיה לגאולת עם ישראל ברחמים מהרה רפואה שלמה ופרנסה בשפע והצלחה בכל לאליעזר ושמשון בני מרים
לעילוי נשמת חיים בן יוסף ומרים בת סאלח
ולעילוי נשמת הורי וחמי מנוחתם עדן
התורה מצווה כי ''החרם תחרימם החיתי והאמורי הכנעני והפריזי החיוי והיבוסי כאשר ציווך ה' אלוהיך'' מבואר בכתוב כי מה שנתחייבו ישראל להחריב את שבעת העממים שישבו פה בארץ כנען זה לא היה לסיבת העונש על העבר אלא רק להסיר את הנזק מישראל לעתיד.
כל מה שחויבו ישראל להשמיד את העמים היושבים בארץ כנען ולכבוש 31 מלכים לא היה כנגד העונש הראוי ומגיע להם על העבר, אלא רק להסיר את הנזק מישראל לעתיד על ידי אותם עמים. וכן הפסוק אומר ''לא ישבו בארצך פן יחטיאו אותך לי כי תעמוד את אלוהיהם כי יהיה לך למוקש'' אז הסיבה כתובה במפורש, אם תשאיר אותם בארץ הם יחטיאו אותך ואתה תעמוד את אלוהיהם והם יהיו לך למוקש.
על כן שלח להודיע להם מי שרוצה לפנות למקום אחר יפנה, וכך כתוב בירושלמי פרק ו בשביעית, מובא גם בתוספות בגיטין מו', ששלוש אגרות שלח יהושע עד שלא יכנסו לארץ. ז''א לפני כניסת בני ישראל לארץ הוא שלח שלוש אגרות, מי שרוצה לפנות יפנה, מי שרוצה להשלים ישלים, מי שרוצה לעשות מלחמה יעשה מלחמה.
הגרגשי פנה והלך לאפריקה. אז עם שלם שנקראים גרגשי אלא קיבלו את ההצעה להתפנות מארץ ישראל בלי מלחמה והם עזבו פה והלכו לאפריקה.
מבואר מכאן שמה שנצטוו למחות את שבעת העממים ''לא תחיה כל נשמה'' זה רק מהדאגה פן ילמדו מהם ויושפעו מהם ולומדים מכאן גודל המשיכה וההשפעה שפועלת התחברות מאדם על חברו כי ידוע שיותר קל שיתפעל וילמד קטן מגדול מאשר יתפעל הנכבד מהקל ממנו.
ז''א ברור שלהתחבר קל מאוד כשנמצאים בצוותא או כשיש מכנה משותף או שיש רצון משותף. אבל בד''כ יותר קל שאדם קטן יושפע מאדם גדול. מאשר יתפעל מי שהוא נכבד מהקל ממנו.
אבל ראינו שזה לא כך כלכך במציאות תכף נראה גם מפה בכנופיית דייזי קרייזי סטייקי גייזי אז הוא האדם הכי קל שיש עלי אדמות ולמרות זאת אנשים שחושבים את עצמם נכבדים כמו דוד בן זימרי כמו יוסף מסרחי כמו הזמיר ואחרים נדבקו אליו והלכו בעצתו ושיתפו פעולה וכמו שנדבר בהמשך.
אילו אדם היה אומר על איש גאון וחסיד תזהר שלא תתחבר עם נער פלוני כי הוא בלתי הגון פן תלמד מאורחותיו, בוז יבוזו לאומר דבר זה וכי אדם נכבד וגאון צריך לירא מאדם פחות פן יושפע מהתחברות לאדם כזה? אז פה בתורה אנחנו רואים שהיא מזהירה שזה אפשרי ולא רק אפשרי אצל קרייזי דייזי גייזי אלא טוב יוצאי מצרים ובאי הארץ שהיו מגדולי המעלה מצווים לא להניח בארצם אדם אחד אפילו משבעה עממים פן ילמדו מדרכיהם.
זאת אומרת עמים הכי נחותים הכי רשעים הכי מקולקלים עובדי עבודה זרה מקריבים בניהם למולך עושים שטויות והבלים מכשפים מנחשים מאוננים אנשים שפלים שבשפלים ומגיע העם שנקרא דור דעה הכי גדולים שהיו בעולם והם נזהרים שלא להשאיר אחד מהם למה, כי הם עלולים להיות מושפעים.
אז אם אמרנו קודם שאדם גדול וגאון יכול להיות מושפע מאדם קטן ונחות אז הנה התורה אומרת שזה לא כך והראיה מכנופיית גייזי דרייזי קרייזי וכו.
מי לנו גדול מיהושפט מלך יהודה. שהכתוב הפליג בשבחו. ואם כל זה אמר עליו הנביא ''ויתנבא אליעזר בן דודהו ממרשה על יהושפט לאמור כי בהתחברך עם יאחזיהו פרץ ה' את מעשיך וישברו אוניות ולא עצרו ללכת אל תרשיש''
היה מלך צדיק גדול בשם יהושפט מלך יהודה והוא התחבר עם אחזיהו שהיה הבן של אחאב, שניהם היו רשעים גם האב וגם הבן והוא התחבר אליו תכף נראה באיזה עניין וזה גרם שהאוניות שלהם נשברו והתרסקו ולא הגיעו אל תרשיש. אז בעבור שהוא התחבר עם אחזיה, פרץ השם דהיינו שבר את המעשים שלו ולה הצליח בהם.
'' ולא עצרו האוניות כח ללכת וישברו'' הוא התחבר פשוט לרשע. אבל איך הוא התחבר לרשע? כתוב ''ואחרי כן התחבר יהושפט מלך יהוד העם אחזיה מלך ישראל והוא הרשיע לעשות'' אפילו שאחזיה הרשיע לעשות הרע, לא נמנע יהושפט מלהתחבר עימו. כתוב ''ויחברו עימו ללכת עימו כתוב ויחברו עימו לעשות אוניות ללכת תרשיש
אז יהושפט חיבר את אחזיה להיות עימו לעשות יחד אוניות ז''א הם עשו ביחד, כנראה שבנו מספנה ובנו אוניות כנראה שיש יותר זול יותר קל כל אחד הביא את המומחים שלו ורואים אם ככה נענש על התחברות קלה כזו של השתתפות בעשיית אוניות וזה נעשה על ידי העבדים שלהם והמשרתים ז''א לא היה אפילו קשר אישי ישיר אלא רק דרך אחרים ולבנות דבר משותף שישי יותר זול יותר משתלם יותר כדאי. מכל שכן התחברות ז''א אם זה גרם עד כדי כך שהם יפסידו אוניות כל אוניה היום אנחנו יודעים זה מאות מיליונים אז ז הנזק עצום ונשברו להם עשר אוניות אז ז''א כל זה היה רק בגלל חיבור כי התורה מזהירה אל תתחבר לרשע אפילו לדבר מצווה אם הוא רשע לא מתחברים. אפילו אם הרשע רוצה לעשות מצווה לא מתחברים מי שמתחבר ייפול איתו וסופו יהיה כמוהו.
אז מכל שכן אם יש התחברות יותר גדולה מזו אם ההתחברות הקלה הזו גרמה נזק כזה באוניות אז התחברות יוצר גדולה מזו, ברור שהנזק שמי שיתחבר לרשע הוא פי כמה וכמה לאין ערוך. ומי לנו גדול מיצחק אבינו עליו השלום ובכל זאת שיצא ישמעאל לתרבות רעה נאמר ''גרש את האמה הזאת ואת בנה'' שרה אימנו מבקשת מאברהם שיגרש את הגר ואת בנה ישמעאל ''וירע הדבר בעיני אברהם'' אבל השם הסכים עם שרה ונאמר שבע בקולה ומה הטעם אומרים חכמים זיכרונם לברכה שהיא צוותה לגרש את ישמעאל שלא ילמד יצחק אורחותיו למה, היא ראתה שההוא מצחק, מה זה מצחק, עבד עבודה זרה גילוי עריות ושפיכות דמים.
ומי לנו גדול מאברהם אבינו עליו השלום, יש לנו יותר גדול מהאדם הגדול בענקים וגם אצלו אנחנו רואים שהחיבור לרשע יכול לגרום להפסד עצום ה' אומר אליו ''וה' אמר אל אברהם אחרי הפרד לוט מעימו'' רש''י זכרונו לברכה אומר כל זמן שהיה רשע עימו היה הדיבור פורש ממנו. ז''א כל זמן שלוט שהיה רשע היה עם אברהם כשאברהם מנסה לקרב אותו והצליח במשהו ולמד ממנו גמילות חסדים כמו שראינו עם המלאכים שהיו בסדום אבל בגלל שהוא היה מחובר לרשע אפילו שהתכוון להיטיב לו הקב''ה מנע מאברהם את הדיבור, לא דיבר איתו. לא נתגלה אליו, לכן כתוב ''וה' אמר אל אברהם'' רק אחרי ''הפרד לוט מעמו'' אז רואים איזה נזק אפילו לאדם הגדול בענקים רגל במרכבה, אבי האבות הקדושים אבל חיבור לרשע גורם הפסד עצום, ז''א התורה מסבירה לנו שגם אדם גדול ביותר יכול להיות מושפע מאדם נחות ביותר ומקולקל.
זאת אומרת אם אנחנו רואים שעם ישראל יצאו ממצרים מוזהרים מהעמים האלה השבעה, אם אנחנו רואים שהשם הסכים לגרש את ישמעאל שלא יתקלקל יצחק אבינו עולה תמימה, אם אנחנו רואים שאברהם אבינו מפסיד את הדיבור ולא שורה עליו נבואה בגלל שהוא מחובר לרשע שמנסה לקרב אותו, וזה לשונו של הזוהר הקדוש על זה ''כיון שידע אברהם שלוט נטה ליבו להסיע את עצמו מקדמונו של עולם'' זאת אומרת אברהם ראה שלוט אומר ''אי אפשי באברהם ואי אפשי באלוקיו'' אני לא יכול בכל החומרות של אברהם אבינו אני לא יכול. ''וירא את ערי הכיכר כי כולה משקה'' סדום ועמורה היו ערים מוצלחות ביותר, טוב הארץ היו שם והוא נתן עינו במקום הזה לא רק בגלל זה גם בגלל עריות וכשאברהם אבינו ראה שהוא מסיע עצמו מאת השם יתברך דהיינו לוט פונה עורף מיד אומר אברהם אל לוט' ''הפרד נא מעלי'' אין אתה ראוי להתחבר אלי.
זאת אומרת גם צדיק גדול כאברהם אבינו ש מתכוון לקרב את לוט שהוא בן דודו, משפחה, אבל ברגע שהוא רואה שהוא נוטה בלב לכיוון אחר לא ניתן יהיה לתקן אותו, הוא שמחרר אותו. ז''א כך ראוי לעשות ולכן אני מתפלל תמיד שהקב''ה ירחיק ממני את השקרנים כי שקרנים קשה מאוד לזהות אותם. יכולים להראות נאמנים אבל בתוך בתוכם שקרנים. מראים טומאה ותחתיהם עורמה, כמו משה לוי בעל הפאות, כמו אליהו חיימוב מאלעד, כמו כאלה, כמו אסף סובעי וגילה אישתו ועוד כאלה שיתפרסמו בימים הקרובים במעשיהם המושחתים ושהתחברו לדייזי קרייזי סטייק וחבריו.
ואז פרש ממנו אברהם ולא רצה להתחבר איתו יותר כי כל מי שמתחבר לחייבים לחוטאים לרשעים סופו להיגרר אחריהם ולהיענש בגללם. כל חיבור לרשעים גורם נזק.
לכן כל אלה שהתחברו לגייזי קרייזי דייזי וכו לכן הם משלמים במשפטים שהם מפסידים ובפרסומים שיבואו בקרוב.
מאיפה לומדים, מיהושפט. יהושפט אמרנו שהתחבר עם אחאב שהוא אחזיהו הבן של אחאב, ויהושפט עשה אוניות תרשיש ללכת אופירה לזהב ולא הלך כי נשברו אוניות בעציון גבר אז אמר אחזיה בן אחאב ליהושפט ''ילכו עבדי עם עבדיך באוניות ולא אבה יהושפט'' ז''א בהתחלה אחזיהו ביקש מיהושפט לעשות אוניות והוא לא הסכים לא רצה. ואיך הוא ניצל בסוף, הוא היה אמור למות בגלל זה, בזכות האבות הקדושים.
לכן כתוב בפסוק ''ויזעק יהושפט'' מה קרה, הייתה מלחמה ''ויהי כראות שרי הרכב כי יהושפט'' זיהו אותו לפי בגדי המלכות ''והמה אמרו מלך ישראל הוא וייסובו עליו'' סבבו אותו כיתרו אותו להלחם, ''ויזער יהושפט'' למי הוא זעק לאנשים שלו שיבואו לעזור לו אבל כתוב בפסוק ''ואדוני עזרו'' לא אנשים עזרו לו כי אם השם. והוא הסיט אותם להרפות ממנו ''ויסיטם אלוהים ממנו'' ז''א היה לו זכות אבות שהוא ניצל אם לא היה מת בגלל שהתחבר לרשע לבנות אוניות ובגלל זה לא רצה אברהם יותר להמשיך עם לוט והעיף אותו כמו שאומרים לכל הרוחות.
עכשיו תשמעו דבר שהוא מבהיל מאוד עד כמה יש השפעה של חברה של מקום של אנשים אני לא יגיד לכם מי אומר את זה אבל תשמעו מה הוא אומר, לא יאומן כי יסופר, מפה יבינו כל האנשים הטיפשים שמתחברים לאנשים רשעים מה היה בסופם.
ובכן זה לשון מי שאמר את זה והוא אומר כך ''והעצה שאני יועץ בה לנפשי והדעת שאני רוצה בה לי ולאהובי ולכל מבקש ממני עצה שיצא מאלה המקומות וילך למקום שיכול לקיים דתו ולקיים תורתו בלא אונס ולא יפחד ויעזוב ביתו ובניו וכל אשר לו כי דת אדוני שהנחיל אותנו חיובה גדולה לכל המקרים הבזויים בעיני המשכילים שהם אינם עומדים ביראת השם היא שעומדת ולא עוד אלא אפילו היו שתי מדינות מישראל אחת מהם יותר טובה במעשיהם ובמנהגיהם ויותר מדקדקים ונכנעים למצוות יותר מן האחרת שחייב יראה השם לצאת מאותה שמעשיה אינם כלכך נכונים לאותה מדינה טובה. וכבר הזהירונו חכמים זיכרונם לברכה אל ידור אדם במדינה שאין בה עשרה חסידים והביאו ראיה על זה מסדום'' עד כאן לשונו. מי אמר את זה? אני חוזר להסביר עכשיו מה אמרתי
כותב המאמר הזה אומר כך: העצה הזאת שאני אומר לכם עכשיו אתם ששומעים אותי, אני יועץ בה בעצמי לעצמי. והדעת שאני רוצה בה לי ולאהובי ולכל מי שמבקש ממני עצה אז העצה שלי שיצא מאלה המקומות. איזה מקומות, שהוא יושב בין הגווים והוא עלול ללמוד ממעשיהם, השפעות זרות, תרבות זרה וכו. ואני אומר לו בתור אהוב שלי בתור מבקש עצה וכך אני גם יועץ גם לעצמי, לצאת מאלה המקומות וילך למקום שיכול לקיים דתו ולקים תורתו בלא אונס.
תלך למקום שאתה יכול לקים את התורה במאה אחוז בלי שום אונס בלי שום הכרח. בלי שום אילוצים, בלי להסתתר בלי לפחד. אבל תקשיבו מה הוא אומר, ולא יפחד ויעזוב ביתו ובניו וכל אשר לו. מה פרוש? נגיד אתה מקבל את העצה של מי שאמר ואתה בא לאשה ואומר לה גבירתי, החכם הגדול אמר שאנחנו צריכים לקום ולעזוב ולעבור למקום שאנחנו יכולים לקיים את התורה כראוי בלי אונס ולא להישאר במקום הזה, היא אומרת לו אני לא מוכנה לא רוצה כאן משפחתי כאן אבותיי כאן אני אוהבת, כאן יש לי חברות. אומר לו כך, לא יפחד,יעזוב ביתו ובניו וכל אשר לו כי דת השם שהנחיל אותנו, הדת התורה שהקב''ה הנחיל לנו לעם ישראל החיוב שלה שאנחנו חייבים הוא יותר גדול מכל המקרים שהם בזויים בעיני המשכילים. אדם עם שכל מבין שכל המקרים שבעולם זה מקרים בזויים שלא יישאר מהם שום דבר לחיי הנצח. ז''א מה זה מקום מה זה חברה מה זה עבודה. מה זה פה מה זה שם, כל החשבונות האלה זה הכול קשקוש בגרוש, למה כי הם לא עומדים הם לא קיימים הם לא יתקיימו רק יראת השם היא עומדת, יראת השם לעולם תעמוד.
עוד הוא ממשיך ואומר. ולא עוד, אל תחשבו שאת העצה הזאת אני נותן רק למי שנמצא בחוץ לארץ אלא גם אם אדם נמצא בארץ ישראל ויש שתי מדינות בישראל ז''א יש שתי ערים והם יושבים בהם ישראלים יהודים הכול טוב, אבל אחת היא יותר טובה במעשים ובמנהגים הם יותר מדקדקים ונכנעים למצוות יותר מהמדינה האחרת, כאילו מהעיר השנייה, חייב ירא השם לצאת מאותה שמעשיה אינם כלכך נכונים לאותה מדינה טובה ששמה יותר טובים והמנהגים יותר טובים. וכבר הזהירו אותנו חכמים זיכרונם לברכה אל ידור במדינה שאין בה עשרה חסידים והביאו ראיה מסדום. בסדום לא נמצאו עשרה צדיקים אז החריבו את העיר
זאת אומרת דברים ברורים שלעולם יעדיף אדם לדור במקום שיוכל לקים את התורה בהידור עם אנשים יראים שמדקדקים במצוות מאוד. אחרת הוא ילמד מאנשי המקום והסביבה כמו שאומר שלמה החכם מכל אדם ''הולכת חכמים יחכם ורועה כסילים יירוע'' מי שהולך עם חכמים שאפילו שהוא טיפש הוא יהיה חכם כי מה הוא שומע כל הזמן דברי חכמה, מה הוא רואה, התנהגות של חכמים. אבל רועה כסילים מי שמרועעה גרייזי דייזי גבייזי והוא ירוע, הוא ירע הוא יהיה מושחת והא יהיה נבל למה, משום שהוא ירוע, אפילו שהוא חכם אפילו שהוא אדם חכם כתוב שהוא ירוע, יהיה רע, מי אמר את זה, החכם מכל אדם שלמה המלך.
אז עכשיו מי אמר את המאמר הזה חשוב לדעת זה דברים חרצובות, זה דברים ברורים חד משמעיים אני חוזר על הפתיחה. ''העצה שאני יועץ בה לנפשי והדעת שאני רוצה בה לי ולאהובי לכל מבקש עצה ממני צא מהמקומות האלה. תתרחק מאנשים שהם רעים מושחתים ואפילו אם הם לא כלכך הגונים. לא לגמרי רשעים. לא לגמרי. יש יותר טובים לך ליותר טובים. מי אמר? מי זה אומר? מי אמר את זה? מי אמר את זה?
מי זה? הרמב''ן? רבי משה בן מימון? בן נחמן. כמעט צדקת. זה הרמב''ם! רבי משה בן מימון.
אז הרמב''ם אומר את זה במאמר קידוש השם.
עכשיו אני יראה לכם. זה נראה לכם מוגזם מה שהוא אמר, זאת אומרת כולם צריכים לעבור דירה ולחפש מקום שיש שמה את האנשים היותר מדקדקים והיותר ראויים.
אם הינו נכנסים להרמב''ם בדור הזה ואומרים לו כבוד הרב אנחנו מבקשים עצה איפה לגור זה מה שהוא היה אומר לנו. עכשיו תקשיבו הוא פוסק להלכה בספרו 'היד החזקה' משנה תורה לרמב''ם הלכות דעות פרק שישי הלכה א,ב'. אומר הרמב''ם בהלכה: דרך בריאתו של אדם להיות נמשך בדעותיו ובמעשיו אחר רעיו וחבריו ונוהג כמנהג אנשי מדינתו.
מה זה דרך בריאתו, ככה נברא כל בנ''א. שהוא מטבעו נמשך בדעות וגם במעשים אחרי חברים שלו, אחרי הרעים שלו וגם אחרי המדינה שלו, נוהג מנהג אנשי מדינתו.
אז אם זה ככה אז מי שיגדל במקום לא טוב יצא מקולקל מי שיגדל במקום טוב יצא מתקן. לפיכך פוסק הרמב''ם צריך אדם להתחבר לצדיקים וליישב אצל החכמים תמיד כדי שילמוד ממעשיהם ויתרחק מרשעים ההולכים בחושך כדי שלא ילמוד ממעשיהם. והוא ששלמה אמר במשלי' ''הולכת חכמים יחכם ורועה כסילים ירוע'' ודוד מלכינו אמר ''אשרי האיש אשר לא הלך בעצת רשעים ובדרך חטאים לא עמד ובמושב לצים לא ישב''. אומרים חכמים אשרי האיש אשר לא הלך, בהתחלה הלך רק אח''כ מה יקרה, עמד. ואח''כ מה, ישב.
אז אשרי שלא הלך כבר תתרחק אפילו אם אתם הולכים בדרך ראיתם רשע, תעבור, סטה מעליו ועבור אומר שלמה המלך. זה נכון לגבי כל אדם. אח''כ אומר עוד הרמב''ם וכן, אם הוא היה במדינה שהמידות שלה רעים ואין אנשיה הולכים בדרך ישרה ילך למקום שאנשים צדיקים ונוהגים בדרך טובים, אז זה פשוט כמו שהוא כתב באיגרת. ואח''כ אומר, ואם כל המדינות שהוא יודע והוא שומע שמועתם הם נוהגים בדרך לא טובה, כמו בזמנינו אומר הרמב''ם כמו בזמנינו לפני 750 שנה, או שאינו יכול ללכת למדינה שמנהגותיה טובים, יש לו בעיה לצאת מהמדינה בגלל שיש גייסות יש חיילים וצבא שמונעים או מפני החולי, כי בדרכים עלול לחלות ולמות, מה יעשה אחד שלא יכול לעבור למקום טוב, הו ארוצה לא יכול. אין לו אפשרות, ישב לבדו יחידי. כעניין שנאמר ''ישב בדד וידום'' לא יתחבר עם החברה. ואם היו רעים וחטאים שאין מניחים אותו לישב במדינה אלא אם כן נתערב עימהם ונוהג כמנהגם הרע, מה קורה אם יש כפיה נגד הדת ומכריחים אותו לעשות את המנהגים של כולם, יצא למערות ולחווחים ולמדברות ואל ינהיג עצמו את עצמו בבדרך חטאים כעניין שנאמר ''מי יתנני במדבר מלון אורחים'' אומר הרמב''ם לכאורה דבר קיצוני ביותר, אין לך מקום בישוב להיות כי כולם חטאים ומכריחים אותך לעשות נגד הדת, אין לך ברירה, תלך למדבר תלך למערה ותדור שם, לא במחיצת האנשים. זה נראה מוגזם נכון? בימינו ודאי זה נראה מוגזם.
הייתה מערה של אבי ורבה הייתה מערה של שמעון בר יוחאי, היו מערות של הרבה, מערת אליהו, כל הראשונים למדו במערות, היו כאלה שחיו במערות, לא מתים מזה, אפשר לצאת גדולים. אבל מי ילך. שאלו את החזון איש איך מקיימים בימנו את ההלכה הזאת של הרמב''ם אמר להם היום המדבר זה הישיבות. בישיבות אתה סגור בד' אמות של הישיבה אתה אמור לא לצאת לרחוב אתה צריך לעסוק בתורה ובמצוות ואז אתה שמור. אין לך את ההשפעות המקולקלות של הרחוב.
אבל לצערינו היום גם בישיבות יש קצת קלקולים, אז זה בעיה אז צריך לחפש את החברה היותר טובה, גם בישיבות צריך לחפש, אנחנו זכינו בקהילות פז שאצלנו יש חסידים כמו שאומר הרמב''ם חסידים פירושו שהם מדקדקים על קלה כבחמורה בכל וכל מה שמעניין אותם זה רק קיום התורה והמצוות. לא מעניין הרחוב לא כל השטויות לא כל ההבלים, לא כל הפאן שאנשים מחפשים שום תענוגים משוגעים ואחרים הכול רק בגדר רק מה שהתורה מתירה.
אשריו של מי שזוכה, ואשרינו שנפלטו כמה שאלה שנקראים ''זפרה'' והשתחררו מאיתנו.
עכשיו כתוב פה בהרמב''ם דבר מדהים. שאדם היות ומטבעו הוא נוטה להתחבר ולהיות מושפע ולהתנהג לפי הסביבה, אז איך זה יכול להיות שאנשים נדבקים בחכמים ובסוף הם נשארים עדיין מקולקלים? סימן שהשורש שלהם רע מאוד וגם השפעת החכמים לא מצליחה להשפיע עליהם כי שורשם רע. כמו לוט שאברהם הבחין שהלב שלו נוטה כבר למקום אחר, שחרר אותו. לא הבנתי, אבל אתה מאכיל אפילו עובדי עבודה זרה, מארח אותם רק שיברכו ברכת המזון אבל לוט בן אחיך, למה אתה לא משקיע בו השקעת בו מחרן עד פה לקחת אותו חינכת אותו הדרכת אותו והוא למד משהו, למה אתה מוותר עליו, הזוהר אותו בגלל שהלב שלו כבר נטה, הוא ראה שהלב שלו נוטה גמרנו.
איך התורה אומרת ''פו יש בכם איש או אשה משפחה או שבט אשר לבבו פונה מעם השם'' לא יאבה השם סלוח לו כי אז יעשן ה' באיש ההוא ומשפחתו ונכרתה הנפש ההיא'' למה מה קרה, מה הוא עשה, כתוב בתורה, הוא לא עשה כלום מה הוא עשה? הלב שלו פונה, מה זה פונה? אני מקים בניין אז אני צריך לשים בלוק ועוד בלוק שיהיו ישרים אם אני בונה ישר כל הבניין לגובה לגובה יהיה ישר אבל אם בלוק אחד פונה ככה פונה כנה מילימטרים נמשיך איתו הלאה הלאה יתעקם לגמרי והוא ייפול.
כשהלב כבר פונה מזהה הקב''ה את הלב בפנים כבר, אם הלב פונה ''הישמרו לכם פן יפתה לבבכם'' מה יקרה אם יפתה לבבכם, פיתוי קל, מה יקרה ''וסרתם'' ואח''כ ''ועבדתם אלוהים אחרים והשתחוויתם להם''.ממה זה התחיל, פיתוי קטן. איך אנשים עוזבים את הישיבות, פעם הם הציצו וראו משהו אסור, פעם שמעו משהו אסור, פעם שמעו זמר פסול, פעם נמשכו לזה פעם לזה וגמרנו הראש כבר הייה בחוץ ונתקלקלו וירדו והידרדרו ונתחלנו ונהיו כתבים לענייני דת וידיעות אחרונות ב'הארץ' ב'מעריב' ובכל האתרים.
כל אלה חוזרים בשאלה שהיו פעם בחורי ישיבות.
אז התורה מזהירה השפעה היא השפעה מידית, אתה חושב שלא הושפעת. אתה חושב.
עכשיו תשמעו עד כמה ההשפעה. אומרים חכמים זיכרונם לברכה במדרש רבה פרשת במדבר. כיתד היו שרויים משה ואהרון ובניו במזרח. איך הם היו שרויים?
אז היו משה ואהרון והבנים שלו הם היו במזרח, בצד מזרח. ואצלם איזה שבטים היו, הם היו לדגליהם למחנותם. אצלם היו יהודה וישכר וזבולון.
מכאן אמרו ''אשרי לצדיק ואשרי לשכניו'' אם אתה שכן של צדיק אשריך. אשריך. שלושת השבטים שהיו סמוכים למשה ואהרון נעשו גדולים בתורה בגלל הסמכות שלהם לצדיקים האלה. ככתוב על שבט יהודה, ''יהודה מחוקקי'' בתהילים. מה זה מחוקקי, אלה השרים שלי. מחוקק זה לשון שררה. מחוקק ושולח ספרים ומצווה.
ומבני ישכר יודעי בינה לעיתים לדעת מה יעשה ישראל. ראשיהם מאתיים וכל אחיהם על פיהם.
אז בספר דברי הימים א, יב' כתוב: אלו מאתיים ראשי סנהדראות שיצאו משבט ישכר כל זה בזכות מה,שהיו שכנים של משה ואהרון בצד מזרח.
ומזבולון כתוב בספר שפטים ''מושכים בשבט סופר'' על שהיו שכנים לתורה נעשו כולם חכמים.
אז רואים שאשרי לצדיק ואשרי שכנו. אבל מצד דרום מי היו שם, בני קהת. ומי היו סמוכים להם, שבטים ראובן, שמעון וגד. מכאן אמרו אוי לרשע וואי לשכנו.
אלה שלשות השבטים שהיו שכנים לקרח ועדתו בדרום עבדו עימו במחלוקת. אז רואים מפה עד כמה שכנות והחיבור והשותפות יכולים להשפיע על כל החיים של יחיד של שבט שלם בגלל שהם מחוברים לאחד. ואם תרצה להתבונן עוד יותר מה גודל כח העניין של ההמשכה מהאדם לזולתו בואו תראו דבר מדהים זה כבר מבהיל מבהיל.
כתוב מסכת שבועות ל': מניין לדיין שלא ישב תלמיד בור לפניו. תלמוד לומר מדבר שקר תרחק.
זאת אומרת אם תשיב בדין תלמיד בור, אתה דיין יש לך תלמיד והושבת אותו גם בדין, צריכים שלושה בדין, הושבת אותו. אתה תעבור על מדבר שקר תרחק. אבל לכאורה אם הדיין הוא כזה חכם מה אכפת לו אם התלמיד שהוא הושיב הוא בור, הוא עדיין לא יודע עדיין הכול כמו בור ריק, הלא הוא לא ישמע לו , אלא כיון שיושב תלמיד כזה לפניו, יכול לגרום לדיין לטעות. תקשיבו איזה דוגמא אתם לא תאמינו, לא תאמינו.
מי הדוגמא שאני הולך להביא ומי הכשילו אותו, אם אתם יודעים אני נותן חמש מאות שקל.
-קהל-
מי הכשילו אותו שלא היינו מאמינים שיכשילו אותו למרות שהם לא הגיעו לקצה קצה שלו.
-קהל-
מה שמואל? זה לא להמציא שם, צריך להביא דוגמא, לא רק שם אפשר לעבור על כל התנ''ך..
משהו שאמרנו שדומה לפה שהוא יכול לערבב את דעתו, יכול לערבב את דעתו כמו של דיין...
אין בעיה לזרוק אחד השופטים.
הנחש? איזה נחש? לא.
אפשר להגיד שמות בלי סוג צריך להביא את הדוגמא, אין בעיה תגידו שמות דוד אהרון יוסף, מה הבעיה, מה הדוגמא? אמרנו אמרנו שאם יש דיין לא ישב תלמיד בור לפניו למה, מדבר שקר תרחק, מה זה האומר, ז''א הוא יכול לגרום לדיין טעות בלבול לערבב את דעתו גם בנ''א נחות יכול לגרום נזק לאדם חכם שהוא בשכלו יודע כל דבר והכול ויכול לגרום לו כזה דבר.
אז בואו תראו מה כתוב בקהלת ז: כתוב שמה בפסוק ''כי העושק יהולל חכם ויאבד את לב מתנה'' וזה לשונו של רש''י כשהכסיל מקנטר את החכם, מערבב דעתו וגם הוא נכשל. נו הנה אני יורד למאתיים שקל נתתי לכם רמז.
כשהכסיל מקנטר את החכם, מקנטר את החכם מערבב דעתו וגם הוא נכשל. מי? לא.
מי? קורח? לא.
דתן ואבירם. הם קנטרו את משה. מה אמרו לו, הם באו אליו ואמרו לו כך ''ויאמרו עליהם'' ז''א דתן ואבירם אומרים למשה ואהרון ''ואמרו עליהם יראה ה' עליכם וישפוט אשר הובשתם את ריחנו בעייני פרעה ובעיני עבדיו לתת חרב בידיו להורגנו'' אתם גרמתם עכשיו שפרעה יגביר עלינו את החובה ללבון תבן ולעשות כך וכך ונתתם בידו את החרב להרוג אותו מאז שבאתם אל פרעה ואמרתם לנו והבטחתם לנו שאתם גואלים אותנו וכו, וערבבו את ליבו של משה רבנו וגרמו שהקב''ה הקפיד עליו בגללם.
מה אמר משה רבנו, אמר לה' בעקבות מה שהם אמרו ''ומאז באתי אל פרעה לדבר בשמך הרע לעם הזה והצל לא הצלתה את עמך'' וואו איזה התרסה. הוא אומר לה' תשמע מאז שאני באתי בשמך להגיד לפרעה את מה שאמרת לי להגיד ''שלח את עמי ויעבדוני'' מאז הוא הרע להם לעם, מאיפה הוא יודע שהרע לעם, דתן ואבירם באו ואמרו ואז מה, ''והצל לא הצלת'' אז לפחות איפה ההצלה. מה הוא נענש, השיב לו הקב''ה ''ויאמר ה' אל משה עתה תראה אשר אעשה לפרעה כי ביד חזקה ישלחם וביד חזקה יגרשם מארצו'' מה אמר לו, עתה תראה, עכשיו תראה את זה שאני אנצל את פרעה ואני ישלח את העם אבל לא תראה במלחמת 31 מלכים וכיבוש ארץ ישראל. אתה לא תכנס לארץ ישראל. בגלל מה שאמרת אז רק עתה תראה ואח''כ כבר לא תראה.
מי גרם לו? דתן ואבירם הרשעים. ערבבו אותו לגמרי וגרמו את מה שגרמו.
וזה עניין מבהיל מאוד ודי בזה למי שהוא משכיל בהערה הזאת שלא ישען על השכל שלו בשום מצב, יערבבו אותך כמו גייזי דייזי מערבב את כולם לוקח מהם הודעות ושטויות ואחרי זה מפליל אותם ומוסר לי את החומר ואני תובע אותם ואח''כ הם משלמים כסף, לא חבל טיפשים, מילא אתם רשעים תישארו לבד בבית אבל למה אתם יוצאים לפרהסיה שאני יצטרך להגיב לכם ולענות על כל השקרים שלכם. איי איי איי לכן הזהירה התורה אל תתחבר לרשע אפילו אם הוא קורא לעצמו 'קול האמת' כשכולו שקר גמור.
אז אחרי שראינו את כל זה מן התורה וראינו כמה ההתחברות לבני אדם פועלת עכשיו נראה את גודל הדקדוק שאנחנו חייבים לדקדק. ואנחנו צרכים להיזהר לא רק מחברה רעה, אנחנו צריכים להיזהר גם מספרים שיש בהם שמץ של דבר שאינו הגון שעלולים להכניס רעיונות בחדרי לבבינו. ואמרו חכמים שלשון הרע אפילו שהיא לא מועילה להכניס את הלשון הרע, חצי היא כן מכניסה, גם אדם שלא מתכוון לשמוע לשון הרע אבל הוא שומע, חצי נקלט. חכמים אומרים ''הייה לישנא בישה אף על גב דלא מהנה כולה מהנה פלגה'' אז ז''א אתה אומר שיש לך שליטה ואתה תסנן מה שאתה רוצה, אתה לא תסנן כלום, הכול בתת מודע נשאר ויתעורר ביום מן הימים כמו שהרשעים משה לוי וחיימוב אליהו מודים שהם בעצמם לא היו סגורים על עצמם ובעצם הם היו שתולים של עצמם וכו וכו כמו שישמע בהמשך.
אם כן גם אם לפי הנראה לנו לא פעלו עלינו מאומה שום דבר הנה ההצטיירות בחדרי המח היא גם כן דבר גדול, ההצטיירות בחדרי המח היא גם כן דבר גדול ופועל הרבה על האדם בדרכיו. כל מי שיקבל לשון הרע סופו שייפול, לא יעזור לו שום דבר, לא יעזור לו שום דבר. כמו אסף סובעי וגילה, מה היא אמרה, אין כמו הרב, הרב הרב הרב הוא לפיני בעלי, אנחנו שומעים לו, הוא המנהיג, הוא ג'דטי, מה לא אמרה. אחרי הקב''ה זה הרב. ואח''כ שפלה שבשפלות, היא ובעלה, דברים איומים ונוראים, איך יכולים להגיע לזה, רק שהשורש הוא רקוב מהבית וזה לא משתנה, יש אנשים הם בגדר חיות, מה זה חיות? חיות אפשר לאלף. אבל אי אפשר לחנך.
ז''א אתה יכול להגיד לפיל לעלות על כדור, הוא יכול לעלות על כדור אתה תאלף אותו הוא יעלה על כדור. אתה יכול להגיד לו להרים שתי רגלים הוא ירים שתי רגלים. הוא יהיה מאולף. אבל להיות מחונך הוא לא יהיה מחונך.אתה יכול לאלף אריה והוא יפתח את הפה, הוא יפתח ואתה תכניס את הראש. שלושים שנה, בסוף הוא יסגור את זה עליך. אתה יכול לאלף יש אנשים שהם בחינת חיות, רק אילוף אז זמנית הם מתנהגים כאילו מאולפים, זה לא חינוך הם לא התחנכו הם לא השתנו, השורש נשאר רע. אם לא עוקרים מידות רעות, לא משתנים. זה הכול הצגה עד שידרכו לו על הרגל כמו שאומרים עד שהוא יפגע, עד שהוא ייעלב או עד שלא יענו לו אפילו על טלפון פעם אחת כמו ניסים סבג האינסטלאטור לוקח הסמים הדיסלקט. לא יאומן כי יסופר.
אז לכן צריך לדעת שאפילו ספרים כמוש אמרנו אדם צריך להיזהר מאוד מאוד שיזהר מאוד מהם. אמרו אבותינו זיכרונם לברכה באבות דרבי נתן פרק כ'ח. דברי שטות ודברי טפלות נוחים לקנותם וקשים לאבדם כשק. מי שידע להסביר לי מה זה קשין לאבדם כשק אני נותן לו מאה שקלים. דברי שטות ודברי טפלות נוחים לקנותם וקשים לאבדם כשק. מאה שקלים מי שיודע להסביר את זה.
טוב הרווחתי עוד מאה שקלים.
פעמים שאדם לוקח שק מן השוק בסלע, מה זה סלע, בשקל. כמה עולה שק שקל, ומשתמש והולך בו 4-5 שנים, השק הזה לא עוזב אותו 4-5 שנים ככה אדם שומע דברים של שטות וטפלות, נח לקנותם זה בזול מה זה קשה לשמוע איזה בדיחות על מישהו או כל מיני לשון הרע זה לא בעיה, אבל להתפטר מזה לאבד את זה לוקח 4-5 שנים כמו שק, אתה קונה אותו בשקל ואתה הולך איתו לשוק הכרמל הייי שנים רבות.. ככה.
זאת אומרת אדם לא יחשוב שמה שמעתי כלום, זה סתם. לא סתם. זה נכנס ולהתפטר מזה זה כמו שמתפטרים משק.
הנה זאת ידע כל אדם שבעת שלומד תורה או מתפלל כראוי או מתעסק בספרי היראה והמוסר או גם שומע או גם קורא בספרים שהם ממעשה הגדולים והנהגותיהם, בוודאי הוא מרגיש באותו שעה שהנפש שלו מתקדשת מהטומאה היא נטהרת מחלאתה אשר בקרבה והולכת ומתקרבת אל מקור האמת הבורא יתברך. לא קרייזי דייזי גייזי.
וכן להפך כאשר עולים בלב האדם ציורי מידות רעות ומחשבות או שהוא קורא בספרים הנוטים מדרך התורה או סיפורי עגבים ודברי חשק, הנה האדם הישר אשר יש עוד רגש חיים בקרבו ירגיש את נפשו הולכת ומתגעלת ומתרחקת מאור האמת וזוהי השעה שהוא יורד בה מטה מטה רחמנא לצלן. אז אם מצטיירות לו מידות רעות, אם הוא קורא בספרים הנוטים מדרך התורה אן הוא קורא סיפורי עגבים או שומע, או דברי חשק אדם כזה יורד מטה מטה.
או אדם ששומע רק קללות מקרייזי גייזי דייזי, מה יכול לצאת מבנ''א כזה שכל הזמן שומע קללות, מה יכול לצאת מזה?
והאדם אשר נדמה לו כי דבריהם, של אלה הטיפשים, לא יכו שורש בלבבו, טעות גדולה בידו.
עכשיו תקשיבו דבר מפחיד ביותר, זה כתוב בפרק חלק בסנהדרין פרק 11. מי לא יגור לנפשו מפני האף והחמה אשר חכמים הגידו על הקורא בספרים חיצונים שאין לו חלק לעולם הבא. מי שקורא בספרים חיצונים ספרים של שווא והווי לא כפירה, שווא והווי, דברים שאין להם שום תועלת לקיום התורה והמצוות כמו עיתונים למשל, ירחונים למשל, כך כתבו החכמים כל אלה בגדר ספרים חיצונים שהקורא בהם אין לו חלק לעולם הבא.
אחד מגדולי האדמורים אמר שאפילו אם אתה עוטף דגים בעיתון אתה מכניס טומאה הביתה, אפילו אם לפעמים אתם יודעים היו לוקחים עיתון ומקפלים אותו הרבה לשים מתחת לידית מחוט או מחבל שלא תקרע היד מהמשקל, היו מכניסים ככה מקפלים ככה ניר שמים ככה למטה לעבות את זה קצת הוא גם כן אומר תשרה עליו רוח טומאה.
הוא לא קורא הוא רק משתמש.
הרב פיינשטיין זכר צדיק לברכה גדול הדור באמריקה בכנס של כל גדולי הדור בעניין חשוב התלבטו והתחבטו בשאלה מסובכת ובסוף הוא קם דפק על השולחן ואמר אתם צריכים לקבל את דעתי. אמרו לו למה, כמובן שהוא גאון וכולם כיבדו אותו, אמר להם כי אני מעולם לא הסתכלתי בעיתון ואפילו לא בכותרת שלמעלה אז יש לי דעת תורה אמיתית. אבל אם מישהו כבר הציץ בעיתון לפי טענתו זה כבר לא דעת תורה האמיתית והוא צריך להתבטל מול אחד שלא הסתכל אף פעם בעיתון אפילו לא מבחוץ ורק כותרת ראשית. אתם שומעים כמה ההשפעה, ספרים חיצונים.
עכשיו תקשיבו נפסק הדין ביורה דעה סימן שלד' ז''א בנ''א יהיה שלד אם הוא לא ישמע להלכה הזאת. אף על פי שחכם זקן שסרח לא היו מנדים אותו בפרהסיה, ז''א יש אדם חכם באמת, הוא כבר זקן, והוא חכם גדול אבל קרה שהוא סרח, סרח מן הדרך היו מנדים אותו אבל לא בפרהסיה, לא להשפיל אותו לבזות אותו לעיני כל. זה רק מראה כמה חטאו אנשי שס במה שעשו לי לא סרחתי ולא כלום ונידו אותי כביכול בפרהסיה דבר שהוא אסור על פי השולחן ערוך גם למי שבאמת סרח. אבל אומר השולחן ערוך, ''אי סאנה שומענה'' אם שמועתו רעה של החכם שהוא מתעסק בספרי מינים מנדים אותו, בפרהסיה. ז''א סרח עזב את בדת, עשה דברים שהם לא טובים מנדים אבל לא בפרהסיה עדיין שומרים על הכבוד שלו בכל זאת אבל אם הוא גם מתעסק גם בספרי מינים חייבים לפרסם אותו ברבים למה, כי אם ינדו אותו ולא יפרסמו עדיין תהיה השפעתו על אחרים והוא יכול להשפיע מספרי המינים שהוא קרא אז לכן חייבים. תראו עד כמה זה חמור שאדם מחובר לספרי מינים. ואם הוא מחובר לאנשים מינים וכופרים ואפיקורסים כמו הכנופיה של דייזי אז מה?
אח''כ תשמעו עוד הלכה בשולחן ערוך אור החיים סימן שז. שז מי שיודע את הקיצור של זה יזכור משהו. מליצות ומשלים של שיחות חולין ודברי חשק אסור לקראת בהם אפילו בחול, ביום חול, משום מושב לצים ועובר משום ''אל תפנו אל האללים'' אתם שומעים, זה כמו עבודה זרה. מליצות, סתם בדיחות מליצה סתם ככה להעביר את הזמן, משלים של שיחות חולים לא משל כמו במדרש ללמד דבר חכמה מהתורה, סתם משל ככה לדברי חולין, או דברי חשק. אסור לקראת בהם אפילו בחול אפילו בבית שימש משום מושב לצים וגם עובר על משום ''אל תפנו אל האללים'' דברי חשק יש עוד יותר גרוע שהוא מגרה האת יצר הרע בעצמו.
עכשיו שימו לב. מי שחיבר אותם את המליצות את המשלים את הדברי חשק, מי שחיבר אותם, מי שהעתיק אותם רק שלח בקבוצת הוואטספ, או פרסם בפייסבוק או עשה משהו, ואין צריך לומר המדפיסים. הם נקראים מחטיאי הרבים ואין להם חלק לעולם הבא. שמעתם? מבהיל.
אז זה מדובר בדברים קלים יחסית. מליצות משלים, דברי חשק זה יותר חמור. אבל לשון הרע שזה דאורייתא שהרגיל בלשון הרע אין לו חלק לעולם הבא, מי יוציא אותו מהגיהנום בכלל, לעולם ולעולמי עולמים גיהנום תכלה ואישם לא תכלה.
והנה כה החמיר השולחן ערוך בספרים כמו ספר 'עמנואל' אשר כפי מה שיסופר ממנו אין בו דבר רע. מה זה ספר עמנואל אני יגיד לכם קצת רקע.
היה משורר ובלשן יהודי איטלקי במאה 14 והוא דן בספר הזה עמנואל מחיי המחבר עצמו בני תקופתו ומשקף את החיים בניצני תקופת הרנסנס והוא מכיל דברי מוסר, זה טוב דברי מוסר אבל לצידם הלצות שירי קודש, אבל לצידם גם שירי אהבה וחשק, ודברי מדע. והושפע כמו שלמדנו היום מהשירה האיטלקית. כמו שלמדנו שיש השפעה, תלוי איפה אתה גר ואתה מושפע.
ואפילו שהספר הזה לכאורה אין בו משהו חמור שהוא ממש אבל בכל אופן השולחן ערוך מחמיר מאוד ואומר שגם ספר כזה כמו עמנואל שיש בו מליצות ודברי חשק וכו אז מכל שכן אם זה ספרים שמדברם עוד בענייני אמונות מבריאת העולם לדעתם שזה סילוף של התורה הקדושה או אלה שמגלים פנים בתורה שלא כהלכה בעניינים שלא כדעת רבותינו, ודאי שאנשים האלה הם בכלל מחטיאי הרבים וחוטאים לנפשם או אלה שנותנים דופי בשומרי תורה. אתם שומעים? גם אלה שנותנים דופי בשומרי תורה הם בכלל מחטיאי הרבים והשם יצילנו מהם ומהמונם ושומר נפשו ירחק מהם אמן.
עד כאן הדברים להיזהר תבדקו את הסביבה שבה אתם גרים. לאיזה אנשים אתם מקשיבים ומחוברים, למי אתם באמת מושפעים ותשמעו מה אמר ם הרמב''ם לפני שתגיעו לעולם האמת ויגידו לכם שמעתם ולא חשבנתם ולא הסקתם מסקנות, תישאו בתוצאות. ואין בנ''א שיוכל לומר שהוא מוגן אני לא מושפע ולא משפיעים עלי.
ראינו את משה רבנו ראינו את יצחק ראינו את אברהם ראינו דור המדבר. כל הגדולים של עם ישראל הושפעו בהשפעה ולו הקלילה ביותר ואפילו מרשעים שעמדו כנגדם ז''א אדם צריך להיות מאוד מאוד מאוד זהיר ולדעת איך לכלכל את חייו ולהיות בחבורה קדושה שמדקדקת במצוות מא-ת בכל עניין.
כי אם לבבך פונה בזה אתה מקל, אתה תהיה מקולקל, פן יפתה לבבכם אח''כ וסרתם אח''כ ועבדתם ואח''כ והשתחויתם. ככה זה עובד. וככה נברא האדם. לכן הדבק בתלמידי חכמים אמיתיים וילמד ממעשיהם. על זה אמרו חכמים ''הווי מתאבק בעפר רגליהם'' של תלמידי חכמים. מה זה מתאבק, אתה לא עוזב אותם אתה הולך מאחוריהם קרוב כל הזמן שהאבק שעולה מאחוריהם מרגליהם נדבק אליך, ''הווי מתאבק'' מהאבק, מרוב הקרבה שלך אליהם אז אתה צריך להתאבק. זה מה שהורו לנו חכמים ז''ל למי שמבקש חיים בעולם הזה ולעולם הבא.
ועל זה נאמר ''ואתם הדבקים בה' אלוקיכם חיים כולכם היום'' וכי אפשר לאדם להדבק בה'? אלה ידבק בתלמידי חכמים ואתה נדבק בהשם יתברך.
כן למי שיש שאלות בבקשה.
יש שמה בחור, אם אתה מתכוון לדבר על מה שהיה אני לא עונה ומנתק את השיחה.
אם זה משהו אחר אתה יכול לשאול. לא קשור למה שהיה. מה? לא שומע. לא, זה לא יספיק. ה צריך לברר עוד דברים לפני כן.
כן תן פה לבחור שורה שניה.
שואל: יברך אותנו כבוד הרב
הרב: בשמחה.
שואל: למה אתה רוצה?
הרב: שנמצא את הדרך הנכונה להתקרב לאבא
הרב: מה עוד לא מצאת עד עכשיו?
שואל: עוד לא מצאתי
הרב: הבנתי, שמעת מה אמרנו עד עכשיו ?
שואל: שמעתי
הרב: וזה אומר לך משהו?
שואל: כן
הרב: נו אז הנה אתה יודע את הדרך עכשיו
שואל: ברכה שאוכל לעלות על הדרך.
הרב: אתה בטח יכול. אתה יכול לעלות על אוטוסטרדה?
שואל: יכול
הרב: אז אין בעיה אתה יכול להגיע גם אלינו ונוכל לעזור לך להדריך אותך. מה השם שלך ושם האמא?
שואל: אוריאל בן מלכה,
הרב: השם יזכה אותך לחזור בתושבה שלמה עוד לפני ראש השנה ויגזרו עליך חיים טובים בדרך התורה
שואל: אמן אמן תודה רבה
כן שאלה נוספת.
יש עוד מישהו שרוצה לשאול? בבקשה תן לו
שואל: הרב אמר שאסור לקרא עיתונים אפילו עיתונים, האם מותר לקרא עיתונים של חרדים שיש גדולי הדור שמשגיחים על זה.
הרב: אף אחד לא משגיח על שום עיתון, מלאים לשון הרע ביזוי תלמידי חכמים אין היתר זה ביטול תורה ואין לקרא עיתונים.
שואל: אפילו בבית השימוש?
הרב: אפילו
שואל: בסדר יישר כח
הרב: אמרנו זה משפיע כל דבר שקוראים זה משפע. אתה תקרא מה גפני אמר מה זה אמר מה זה אמר, תהיה לך דעה על גפני, אתה תקרא זה יהיה לך דעה על זה. אין דבר כזה שזה לא נכנס ויצא. זה לא יוצא בשירותים. זה נשאר בראש.
כן, כן, תן לגברת פה בפינה.
שואלת: ערב טוב כבוד הרב
הרב: ערב טוב
שואלת: רציתי בבקשה ברכה בשביל אחותי שתמצא עבודה ודירה במקום חרדי אבל היום השכירויות פה ממש קשות.
הרב: היא חרדית ממש?
שואלת: כן בעלה נכנס לכולל והיא רוצה לעבוד.
הרב: שתלמד חצי שעה ספר שערי תשובה של רבנו יונה שלושה חודשים רצוף ותמצא עבודה ראויה והגונה
שואלת: אמן וגם בשבילי אני צריכה למצוא עבודה וזיווג הגון בעזרת השם
הרב: כנ''ל
שואלת: בעזרת השם
הרב: בשורות טובות
כן שאלה כן לילד החמוד פה באמצע, תרים את היד גבוה, תעמוד מתוק
שואל: שלום כבוד הרב רציתי לשאול אם אפשר איך אפשר לקרב את הגאולה
הרב: את הגאולה? על ידי לימוד תורה ביראת שמיים וקיום המצוות ולהוות דוגמא טובה לכל הסובבים ככה ההשפעה שלך גודלה וכמה שזה יופץ יותר ישפיע על אחרים עד שתבוא הגאולה שלמה במהרה בימנו אמן
שואל: ורציתי לשאול אם אפשר גם ברכה
הרב: כן מה שמך ושם האמא
שואל: שמעון בבן חנה
הרב: שמעון בן חנה תזכה להיות צדיק ירא שמיים ותלמיד חכם אמיתי
שואל: אמן
שאלה פה שורה ראשונה
שואל: שלום כבוד הרב אפשר ברכה?
הרב: כן מה שמך ולמה?
שואל: קוראים לי ברקוביץ מנחם והייתי שמח לקבל ברכה לחסדים אני אוהב לעזור לאנשים
הרב: מנחם בן?
שואל: בן חוה ברקוביץ.
הרב: בן חוה השם יזכה אותך להתחסד עם הבריות ויתחסדו איתך מן השמיים.
שואל: אמן תודה
כן הגברת פה בבקשה
שואלת: שלום פשוט יש לי בת שהיא חיה במיסיון ורציתי לדעת איך לקרב אותה בתשובה
הרב: מה השם שלה ושם האמא
שואלת: חגית בת יפה
הרב: חגית בת יפה תבעט במיסיון ותברח הביתה מהרה עד ראש השנה
שואלת: אמן בעזרת השם
כן שאלה אחרונה
היא רוצה גם בבקשה תן לה.
שואלת: שלום יש לי בת גדולה בת 19 וחצי עוד מעט היא ירדה מהדרך הייתה בפנימיה בירושלים
הרב: מה השם שלה
שואלת: מוריה בת אודליה והיא הורידה אחריה עוד כמה ילדים כי הראתה להם אייפון
הרב: מוריה בת אודליה השם יחזיר אותה בתשובה שלמה ותחזיר את מי שקלקלה בחזרה ועוד לפני ראש השנה
שואלת: אמן אמן תודה רבה כבוד הרב
הרב: בשורות טובות
כל מי שרוצה ספרים ציציות וכיסויי ראש להתקדם לקדמת הבמה
מאחל לכם גמר חתימה טובה.