סגולת העומד בנסיון
תאריך פרסום: 15.07.2014, שעה: 20:07
http://live.shofar-tv.com/videos/4086 15-7-14
"וישלח אותם משה אלף למטה" מה שמסר משה את המשימה להלחם במדיינים בפנחס, וישלח אותם משה אלף למטה לצבא אותם ואת פנחס בן אלעזר הכהן, מה שהוא מסר משה את המשימה להלחם במדיינים לפנחס, מפני שהמתחיל במצוה אומרים לו גמור, משה חלק כבוד לפנחס, שהתחיל במצוה ועליו לגומרה, ועשאו משוח מלחמה. פנחס התנסה בנסיון שהודות לו הוא עלה לגדולה ולכהונה, הוא עשה פעולה שקינא לכבוד ה', הסתכן בנפשו וגפו יחד, יחיד היה בפעולתו בין קהל רב, וכיון שעבר בשלמות את הנסיון ועמד במבחן שמימי, עד שה' יתברך העיד על זכות וטהרת נפשו, לכן סמך משה ידיו עליו כי התמנה להיות מן הלוחמים נגד מסיתי ומכשילי עם ישראל במזימת בלעם הרשע. אז משה חלק כבוד לפנחס שהתחיל במצוה ועליו לגומרה, ועשאו משוח מלחמה, ובפרט בגלל שעמד בנסיון כבר.
ומצאתי מרגלית טובה בפירוש רבינו יהונתן אייבשיץ זצ"ל, בספר מוסרי יהונתן, יערות דבש. איתא במסכת עבודה זרה, רבי יוסף בן קסמא יעיר לרבי חנניה בן תורדיון, ואומר לו אומה זו משמים המליכוה, ואתה יושב ומקהיל קהילות ברבים לתורה? איך זה שאתה מסכן את נפשך ויושב להקהיל קהילות? אמר מן השמים ירחמו. אמר לו אני אומר לך דברים של טעם ואתה אומר לי מן השמים ירחמו? אמר לו רבי חנניה בן תורדיון, מה אני לעולם הבא? אמר לו כלום מעשה בא לידך? אמר לו מעות פורים נתחלף לי בשאר מעות וחילקתי הכל לעניים, אמר לו אם כן יהא חלקי מחלקך. ויש להבין טענו בחיטים והודה בשעורים? רבי יוסי בן קסמא מוכיח אותו על שמכניס עצמו לסכנה כזו, והוא משיבו מה אני לחיי עולם הבא, מה הקשר בין מה שטוען רבי יוסי בן קסמא למענה שמשיב לו רבי יוחנן בן תורדיון מה אני לחיי העולם הבא. אלא הוכיח אותו שהוא לא הכניס את עצמו לנסיון, שאולי יאסרו הרשעים ויענו אותו עד שחלילה יעבירוהו על דעתו, כמאמר שאול המלך ע"ה פן יתעללו בי הפלישתים, אז אם יש חשש כזה אני לא חושש אומר לו רבי חנניה בן תורדיון, כי אם כבר עמד פעם אחת בנסיון וניצל בטוח הוא שיהיה ה' משמרו מכל רע ורגלי חסידיו ישמור, ולכן שאלו, כלום מעשה בא לידך? לכן הוא שאל אותו כך. ואם עמדת שם בנסיון בלי פתיות היצר לא נתפתית אחרי יצרך, אז תשכיל ויפה עשית. אבל כל זמן שלא עמדת מימיך בנסיון לכבוש את היצר הרע, אי אפשר לעשות כן להביא עצמך לנסיון וסכנת נפשות, דהיינו נשמתך ולא גופך. ז"א אם הוא עומד בנסיון אז הוא יוכל לעמוד בעוד אחד, לכן הוא שאל אותו כלום מעשה בא לידך, עמדת בנסיון בלי להתפתות ליצר אז תשכיל ויפה עשית ועל זה אמר לו מחלקך יהיה חלקי.
על זה השיב רבי חנניה בן תורדיון, הרי אני עמדתי בנסיון אפילו בממון, שאין לך נסיון גדול יותר מממון, וכבשתי את יצרי שנתערב לי ממון חולין בצדקה ונתתי הכל לעניים, אין ספק שיהיה ה' איתי לכבוש יצר הרע ולקדש את שמו יתברך ברבים.
מה הוא עונה לו, הוא עונה לו שהוא עמד בנסיון בממון, ונסיון בממון הוא יותר גדול, שמעתם? הנה עכשיו היה תענית, ואגרא דתעניתא צדקתא ואמרנו את זה כבר בבוקר ואנשים לא נותנים לקופת צדקה ואין להם את האגרא דתעניתא, לא חבל? ז"א נסיון אפילו להוציא שקר מהכיס זה נסיון גדול, אפילו במקום שההלכה אומרת שכך צריך לעשות, קשה לאדם, כל שכן ממון שלו שנתערב עם של אחרים, שהוא יוותר על הכל וישים את הכל בצדקה ויוציא מחדש מכספו, ז"א אדם שימסור את נפשו יכול להיות שהוא ימסור את עצמו אפילו בצוק איתן ויצא למלחמה והוא יראה לחמאס, אבל כשהוא יגיע לקופת צדקה הוא לא יעמוד בנסיון, כי נסיון של ממון יותר קשה, נסיון של ממון יותר קשה.
אתם יודעים, כשצה"ל התחנן לתקציב אחרי גרעו ממנו כמה מיליארדים, אמרו מה פתאום, חסכון, צריך לחסוך, אפשר לחסוך, מוצדק או לא - אני סובר שמוצדק, אבל לשיטתם הם אמרו שצריך להוריד ואין מה לעשות. נו מה קרה בסוף, שצריך להוציא את הממון בדרך אחרת, לא בשביל ההכנות למלחמה אלא בשביל מלחמה, ומוציאים מיליארדים, עכשיו אין ברירה כי זה נפשות, עכשיו זה ממש נפשות, אז אין גבול לחיי אדם, אומר מר לפיד, אין גבול, צריך לשלם הכל, מה שצריך, אח"כ נריב, אבל קודם כל חיי נפשות, ומה זה היה קודם לשיטתך, שהצבא רוצה להתארגן לפני כן זה לא חיי נפשות, אז מה הם עושים קיטנה? נכון שיש להם הרבה הוצאות, משכורות מנופחות בזבוזים וכו', אבל בכל אופן, הנה אתה רואה שממון זה נסיון, מורידים ומורידים ומורידים ואם הקב"ה מחליט ברגע אחד טריק, כמה רצית לחסוך - בבקשה תשלם עכשיו על ה מציאות העגומה. מה שרצית לחסוך לשנה שנתיים הוצאת עכשיו בשבוע ימים של צוק איתן ועוד ידם של החמאס נטויה, ואח"כ הפיצויים לכל בעלי העסקים הקטנים וכו' וכו' ואלה שאיבדו משכורות ויש פה סיפור גדול של כמה מיליארדים. ועם הפסקות האש האלה, אתם יודעים, אחד אומר אני יוצא להפסקת סיגריה, מה עושים בהפסקת סיגריה, מה עושים? מעשנים סיגריה, יוצא להפסקת קפה מה עושים? עושים קפה, יוצא להפסקת אש מה עושים? אש, זה מה שעשה החמאס. ישראל אמרה יצאנו להפסקת אש, אז הם אמרו אין בעיה תקבלו אש. אבל בינתיים זה עולה כסף, זה עולה הרבה ממון, וצריך לשלם, אבל אנחנו עם השקלים, שקל אחד לצדקה בתענית גם קשה לנו, או, עכשיו מובנים דבריו של רבי חנניה בן תורדיון, אני עמדתי בנסיון של ממון, אתה יודע מה זה, אז אני בן העולם הבא, ואני אוכל לעמוד בנסיונות גדולים וקשים, אבל מי שלא עמד בנסיון של ממון כנראה שלא יוכל לעמוד גם בנסיונות אחרים.
רבי חנניה בן עקשיא אומר, רצה הקב"ה לזכות את ישראל לפיכך הרבה להם תורה ומצוות שנאמר ה' חפץ למען צדקו יגדיל תורה ויאדיר.